Disponibilitate:  nedisponibila

Preț:  131,99 LEI

Modalitați de transport:
• 15,90 lei - prin Curier rapid (gratuit pentru produse de anticariat peste 69,00 lei / comandă)
• 13,90 lei - prin Easybox Sameday (gratuit pentru produse de anticariat peste 69,00 lei / comandă)

Cuprins

Recomandări cititorilor
Cuvânt înainte la ediÅ£ia a 3-a
Cuvânt înainte la prima ediÅ£ie

I Tabloul clinic şi modalitatea de realizare a intervenţiei

1 Etiologia tulburărilor hiperchinetice şi opozante

1.1 Tulburările hiperchinetice
1.1.1 Caracteristici
1.1.2 Situaţii problematice
1.1.3 Simptomatologia asociată şi consecinţele
1.2 Tulburări de comportament opozant
1.2.1 Caracteristici
1.2.2 Situaţii problematice
1.2.3 Simptomele asociate


2 Clasificarea tulburărilor hiperchinetice si opozante, criteriile de diagnostic din ICD-10 şi DSM-IV

2.1 Tulburările hiperchinetice
2.1.1 Criterii de excludere
2.1.2 Subtipuri
2.1.3 Diagnostic diferenţial
2.2 Tulburări de comportament de tip opozant
2.2.1 Diagnostic diferenţial


3 Etiologia şi evoluţia

3.1 Tulburările hiperchinetice
3.1.1 Etiologia tulburării hiperchinetice
3.2 Tulburări de comportament de tip opozant
3.2.1 Evoluţie
3.2.2 Etiologie


4 Puncte importante în intervenÅ£ie, eficienÅ£a acesteia

4.1 Demersuri centrate pe copil
4.1.1 Terapia medicamentoasă a tulburărilor hiperchinetice
4.1.2 Trainingul de auto-educare
4.1.3 Metode de auto-management
4.1.4 Trainingul prin joc pentru preÅŸcolari
4.1.5 Alte demersuri
4.2 Demersuri centrate pe familie şi pe părinţi
4.3 Demersuri centrate pe grădiniţa şi şcoalǎ
4.4 Terapia multimodalǎ a tulburărilor hiperchinetice
4.5 Rezultatele studiului MTA
4.6 Concluzie: stadiul actual în cercetarea metodelor de intervenÅ£ie


II Programul terapeutic pentru copiii cu tulburare hiperchinetică şi de tip opozant

5 THOP – scurtă prezentare

5.1 Grupul ţintă şi demersurile terapeutice
5.2 Stabilirea recomandărilor - Planificarea unei intervenţii multimodale
5.2.1 Terapia multimodală la şcolari
5.2.2 Terapia multimodală a preşcolarilor
5.2.3 Concluzie
5.3 Decizii importante înaintea de a începe intervenÅ£ia
5.3.1 Plasarea copilului în instituÅ£ii specializate
5.3.2 Organizarea intervenţiei


6 Diagnostic şi controlul intervenţiei

6.1 Diagnostic iniţial
6.1.1 Desfăşurarea diagnosticului
6.2 Diagnostic comportamental
6.2.1 Diagnostic clinic
6.2.2 Evaluarea părinţilor
6.2.3 Evaluarea realizată de către educatori şi profesori
6.2.4 Autoevaluarea
6.3 Evaluarea inteligenţei, a performanţelor şi a ritmului de dezvoltare
6.4 Evaluarea familiei
6.5 Rezumarea rezultatelor evaluării
6.6. Monitorizarea pe parcursul psihoterapiei


7 Programul părinte copil

7.1 Conceptualizarea
7.1.1 Perspectiva micro- ÅŸi macro
7.1.2 Forme de intervenţie
7.1.3 Structura şi principiile de bază
7.2 Alcătuirea planului terapeutic şi stabilirea conţinutului
7.3 Alcătuirea unui program de intervenţie
7.3.1 Studiu de caz: Florian
7.3.2 Studiu de caz: Jan
7.4 Organizarea şi structurarea şedinţelor terapeutice
7.4.1 Participanţii la şedinţe
7.4.2 Frecvenţa şedinţelor terapeutice
7.4.3 Durata şedinţelor
7.4.4 Durata intervenţiei terapeutice
7.4.5 Structura şedinţelor
7.5 Construirea relaţiei terapeutice
7.6 Situaţii terapeutice delicate
7.6.1 Probleme în desfăşurarea ÅŸedinÅ£elor terapeutice
7.6.2 Probleme în efectuarea sarcinilor terapeutice


8 Ghidul pentru desfăşurarea etapelor terapeutice ale programului părinte-copil

8.1. Etapele F01 ÅŸi K01: Definirea problemelor comportamentale ale copilului în familie
8.1.1 Pregătirea şedinţei
8.1.2 Desfăşurarea şedinţei
8.1.3 Situaţii terapeutice delicate
8.2 Etapele F02 şi K02/03: Conceptualizarea tulburării
8.2.1 Observaţie preliminară
8.2.2 Desfăşurarea şedinţei
8.2.3 Situaţii terapeutice delicate
8.3 Etapa F03 şi K02/K03 Conceptualizarea tulburării
8.3.1 Pregătirea şedinţei
8.3.2 Desfăşurarea şedinţei
8.3.3 Situaţii terapeutice delicate
8.4 Etapa F04 şi K04: Obiectivele şi planificarea intervenţiei
8.4.1 Pregătirea şedinţei
8.4.2 Desfăşurarea şedinţei
8.4.3 Situaţii terapeutice delicate

Faza 2: Stimularea interacţiunilor şi a relaţiilor pozitive părinţi-copil (Etapa F05/K05 + F06/K06)
8.5 Etapa F05/K05: Centrarea atenţiei pe experienţele pozitive ale interacţiunii cu copilul
8.5.1 Desfăşurarea şedinţei
8.5.2 Situaţii terapeutice delicate
8.5.3 Următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „Jurnalul evenimentelor plăcute”
8.6 Etapa F06 şi K06: Construirea interacţiunilor pozitive prin intermediul jocului
8.6.1 Desfăşurarea şedinţei
8.6.2 Situaţii terapeutice delicate
8.6.3 Programul de distracţie şi joc cu fraţii
8.6.4 Următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „Programul de distracÅ£ie ÅŸi joc”

Faza 3: IntervenÅ£ii în scop terapeutic pentru diminuarea comportamentului impulsiv ÅŸi opozant (Etape F07/K07 F12/K12)
8.7 Etapele F07/K07: Regulile familiei
8.7.1 Desfăşurarea şedinţei
8.7.2 Evaluarea sarcinilor terapeutice din şedinţa următoare
8.7.3 Situaţii terapeutice delicate
8.8 Etapele F08 şi K07/08: Formularea eficientă a cerinţelor
8.8.1 Desfăşurarea şedinţei
8.8.2 Situaţii terapeutice delicate
8.8.3 Următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „CerinÅ£e eficiente”
8.9 Etapele F09 ÅŸi K08/09 întărire socială în cazul respectării cerinÅ£elor
8.9.1 Desfăşurarea şedinţei
8.9.2 Situaţii terapeutice delicate
8.9.3 Următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „CerinÅ£e eficiente”
8.10 Etapele F10 si K10: întărirea socială în cazul în care copilul nu vă întrerupe activitatea
8.10.1 Desfăşurarea şedinţei
8.10.2 Situaţii terapeutice delicate
8.10.3 Următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „AtenÅ£ie la comportamentul dezirabil”
8.11 Etapa F11: Realizarea unei monitorizări eficiente
8.11.1 Desfăşurarea şedinţei
8.11.2 Situaţii terapeutice delicate
8.11.3 Următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „Control eficient”
8.12 Etapele F12/K12 Consecinţe negative naturale
8.12.1 Desfăşurarea şedinţei
8.12.2 Situaţii terapeutice delicate
8.12.3 Următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „ConsecinÅ£e negative naturale”

Faza 4: Metode de condiţionare operantă (componentele F13/K13-F16/K16)
8.13 Componentele F13 ÅŸi K13: Sistemelor de întărire prin oferirea de puncte
8.13.1 Observaţie preliminară
8.13.2 Desfăşurarea şedinţei
8.13.3 Situaţii terapeutice delicate
8.13.4 în ÅŸedinÅ£a următoare: evaluarea „Planului de puncte“
8.14 Etapa F14: Elaborarea strategiei de oferire a punctelor
8.14.1 Desfăşurarea şedinţe
8.14.2 Situaţii terapeutice delicate
8.14.3 în următoarea ÅŸedinţă: evaluarea metodei „planul de puncte”
8.15 Etapa F15/K15: Sistemele de întărire-retragere a beneficiilor
8.15.1 Desfăşurarea şedinţei
8.15.2 Situaţii terapeutice delicate
8.15.3 în următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice „Concursul pentru feÅ£e zâmbitoare”
8.16 Etapele F16 ÅŸi K16: Pauza (time-out)
8.16.1 Informaţii despre metodă
8.16.2 Desfăşurarea şedinţei
8.16.3 Situaţii terapeutice delicate
8.16.4 în următoarea ÅŸedinţă: evaluarea sarcinii terapeutice

Faza 5: IntervenÅ£iile în cazul tulburărilor de comportament specifice (etapa F17/K 17a- F19/K19)
8.17 Etapa F17 ÅŸi K17a: Training prin joc
8.17.1 Desfăşurarea şedinţei
8.17.2 Intervenţie centrată pe copil: Training prin joc
8.17.3 IntervenÅ£ia centrată pe familie: integrarea părinÅ£ilor în trainingul prin joc
8.17.4 Situaţiile terapeutice delicate
8.17.5 Evaluarea sarcinii terapeutice
8.18 Etapele F17 ÅŸi K17b: Trainingul de auto-educare
8.18.1 Derularea şedinţei
8.18.2 Intervenţie centrată pe copil: trainingul de auto-educare
8.18.3 IntervenÅ£ie centrată pe familie: integrarea părinÅ£ilor în trainingul de auto-educare
8.18.4 Situaţii terapeutice delicate
8.18.5 Evaluarea sarcinii „gândirii cu voce tare”
8.19 Etapa K17c Auto-managementul
8.19.1 Desfăşurarea şedinţei
8.19.2 Elaborarea metodei de auto-management cu copilul
8.19.3 Informarea părinÅ£ilor asupra aplicării metodei ÅŸi a integrării altor intervenÅ£ii realizate în familie
8.19.4 Situaţii terapeutice delicate
8.19.5 în următoarea ÅŸedinţă: Evaluarea sarcinii terapeutice „auto-managementul”
8.20 Componentele F18 ÅŸi K18: Controlul problemelor comportamentale la efectuarea temelor
8.20.1 Desfăşurarea şedinţei
8.20.2 Situaţii terapeutice delicate
8.20.3 Evaluarea sarcinii terapeutice „planul temelor”
8.21 Componentele F19 ÅŸi K19: Controlul problemelor comportamentale manifestate în public
8.21.1 Desfăşurarea şedinţelor
8.21.2 Situaţii terapeutice delicate

Faza 6: Stabilizarea efectelor
8.22 Componenta F22 Rezolvarea independentă a viitoarelor problemelor comportamentale
8.22.1 Desfăşurarea şedinţei

Faza 7: Intervenţii complementare centrate pe copil (Etapele K21 şi K22)
8.23 Etapele K21: Medicamentele
8.24 Etapa K22: Şcoala poate fi distractivă!


9 Intervenţii la grădiniţă şi şcoală

9.1. Stabilirea contactului, construirea relaţiei terapeutice şi diagnosticul
9.2 Definirea problemei, conceptualizarea tulburării şi planificarea intervenţiei
9.3 Intervenţii la grădiniţă
9.3.1 Aspecte organizatorice la grădiniţă
9.3.2 Stimularea unor relaţii pozitive copil-educator şi intervenţiile pedagogice cu scop terapeutic
9.3.3 Metode de întărire operantă
9.3.4 Continuarea trainingului prin joc la grădiniţă
9.4 Intervenţiile realizate la şcoală
9.4.1 Organizarea orei de curs
9.4.2 Stimularea unor relaÅ£ii pozitive învăţător-copil ÅŸi intervenÅ£iile pedagogice
9.4.3 Metode operante
9.4.4 Oferirea de suport în aplicarea trainingului de auto-educare


10 Intervenţii terapeutice complementare

10.1 Farmacoterapie în cazul tulburărilor hiperchinetice
10.2 IntervenÅ£ia în cazul tulburărilor comorbide
10.2.1 Training de rezolvare de probleme, controlul furiei, dezvoltarea competenÅ£elor sociale în cazul comportamentelor agresive


11 Exemple

11.1 Exemplu: Comportamente hiperchinetice accentuate
11.1.1 Motivul pentru care au apelat la psiholog ÅŸi anamneza
11.1.2 Rezultatele consultaţiei
11.1.3 Definirea problemei
11.1.4 Planificarea intervenţiei
11.1.5. Desfăşurarea terapiei
11.2 Exemplu: comportamente opozante
11.2.1 Motivul pentru care au apelat la psiholog ÅŸi anamneza
11.2.2 Definirea problemei
11.2.3 Planificarea intervenţiei
11.2.4 Desfăşurarea terapiei


12 Posibilităţi şi limite ale programului terapeutic

Bibliografie

Anexe pe CD
Schema de investigare a tulburărilor de externalizare
Interviu cu părinÅ£ii referitor la interacÅ£iunea părinte-copil în cazul copiilor cu tulburări de externalizare
Comportamentul în timpul evaluării psihologice
Chestionar adresat părinÅ£ilor referitor la situaÅ£ii problematice în familie
Chestionar adresat părinţilor referitor la problemele comportamentale din timpul efectuării temelor
Rezultatele evaluării comportamentale şi psihologice

Listă de verificare: recomandări pentru etapele terapeutice ale programului părinte-copil
Planificarea intervenţiei: programul părinte-copil
Lista de probleme: Problemele comportamentale ale copilului
FiÅŸa de control: Problemele comportamentale ale copilului
Chestionar săptămânal pentru părinÅ£i ÅŸi profesori pentru evaluarea efectului medicamentelor

InformaÅ£ii despre intervenÅ£ia în familie
InformaÅ£ii despre intervenÅ£ia în familie - FiÅŸa cu programări
De ce are copilul meu probleme comportamentale ? – Opiniile părinÅ£ilor
Caracteristicile copilului
Caracteristicile părinţilor
Probleme familiale
De ce are copilul meu probleme comportamentale? Conceptualizarea problemei
Cercul vicios
Tulburarea hiperchinetică la copii ÅŸi adolescenÅ£i – întrebări ÅŸi răspunsuri – informaÅ£ii pentru părinÅ£i, profesori ÅŸi educatori
Obiectivele intervenÅ£iei 1: Reducerea problemelor comportamentale în familie
Obiectivele intervenÅ£iei 2: Reducerea problemelor comportamentale în familie
Ghidul părinţilor: Observaţi calităţile copilului dumneavoastră!
Bilanţul meu: evenimentele pozitive şi negative cu copilul meu
„Jurnalul evenimentelor plăcute”
Ghidul părinÅ£ilor: Programul de distracÅ£ie ÅŸi joc: AcordaÅ£i-i atenÅ£ie copilului dumneavoastră atunci când se joacă!
TăbliÅ£a pentru uşă „Program de distracÅ£ie ÅŸi joc”
Idei pentru „Programul de distracÅ£ie ÅŸi joc”
Jurnalul jocului
Ghidul părinţilor: Regulile familiei
Regulile familiei
Ghidul părinÅ£ilor: Cum se formulează cerinÅ£ele în mod eficient!
Jurnal: „CerinÅ£e eficiente”
Ghid pentru părinÅ£i: AcordaÅ£i-i atenÅ£ie copilului dumneavoastră atunci când vă urmează cerinÅ£ele!
Jurnal: „Sunt atentă la copilul meu atunci când îmi urmează cerinÅ£ele”
Ghidul părinÅ£ilor: AcordaÅ£i-i atenÅ£ie copilului dumneavoastră atunci când nu v-a întrerupt
Semnul Stop
Jurnal: „Acord atenÅ£ie copilului meu dacă nu mi-a întrerupt activitate”
Ghidul părinÅ£ilor: Unde este copilul dumneavoastră ÅŸi ce face? FiÅ£i întotdeauna atent!
Jurnalul „Unde este copilul meu ÅŸi ce face? ”
Ghid pentru părinÅ£i: AplicaÅ£i consecinÅ£ele naturale când nu sunt respectate regulile!
Consecinţele respectării şi nerespectării regulilor
Ruperea cercului vicios
în familia noastră totul este clar stabilit
Ghidul părinÅ£ilor: Când lauda nu este suficientă: Planul de puncte
Planul de puncte: Lista de dorinţe pentru recompense
Planul meu de puncte: Reguli de joc
Contul meu de puncte
Åžarpele meu din puncte
Ghidul părinţilor: Cum se modifică şi se finalizează Planul de puncte
Ghidul părinÅ£ilor: Concursul pentru feÅ£e zâmbitoare
Concursul pentru feÅ£e zâmbitoare: Lista de dorinÅ£e pentru recompense
Concursul pentru feÅ£e zâmbitoare: Reguli de joc
Concursul pentru feÅ£e zâmbitoare: Planul jocului
Pauza
Jurnalul pauzelor
Ghidul părinţilor: Ajutaţi copilul să se joace intens
Jurnalul: Ora de joc
Ghidul părinţilor: Ajutaţi copilul pas cu pas să-şi rezolve temele!
Cartonase de semnalizare
Regulile mele de lucru
Obiectivul meu
FiÅŸa detectiv
Planul meu de puncte pentru temele de casă: Listă de dorinţe pentru recompensele suplimentare
Planul meu de puncte pentru temele de casă: Reguli de joc
Planul meu de puncte pentru temele de casă
Ghidul părinÅ£ilor: Comportamentul problematic în public
Comportamentele problematice ale copilului meu în locurile publice
Jurnal „comportamentul copilului meu în locurile publice”
Când apar noi probleme
Analiza noilor probleme comportamentale

Eu sunt Petre cel neliniÅŸtit ÅŸi încăpăţânat!
Uraaa, nu sunt o sperietoare !
Lista dorinţelor lui Petre
Jurnalul evenimentelor plăcute
Am voie să mă joc aşa cum vreau Eu!
Cercul indienilor ÅŸi consiliul de familie
Petre fă asta, Petre lasă aia!
Timpul meu – timpul tău!
Eu suport consecinţele !
Puncte în loc de supărare
Mama, eu ÅŸi feÅ£ele zâmbitoare
Atmosferă tensionată
K17a Training prin joc
K17b Training de auto-educare
K17b.2 Regulile mele de lucru
K17c Auto-management
K17c.1 Scopul meu
K17c.2 FiÅŸa detectiv
Să punem capăt războiului cu temele de casă
Haos la magazin!
Medicamentele
Şcoala poate fi distractivă!

Descriere

Cartea prezintă programul de terapie pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hiperactiv şi opoziţional (THOP), elaborat în cadrul Clinicii şi Policlinicii de Psihiatrie şi Psihoterapie pentru copii şi adolescenţi din Köln (Germania). Cartea are două părţi, prima parte prezintă etiologia, clasificarea şi modalitatea de diagnostic a acestor tulburări, iar partea a doua prezintă algoritmic, detaliat programul de intervenţie.

în tratamentul copiilor cu tulburări hiperchinetice utilitatea integrării intervenţiilor comportamentale cu cele farmacologice s-a impus în cercetările ultimilor ani pe plan internaţional mai ales prin studiul Multisite Multimodal Treatment Study of Children with ADHD (studiul MTA) şi pe plan naţional, în Germania, prin studiul (mult mai modest) realizat de Universitatea Köln în vederea evaluării eficienţei terapiei multimodale în cadrul căreia a fost elaborat şi programul THOP. Ambele studii arată că atât terapia comportamentală corespunzătoare cât şi terapia medicamentoasă pot avea efecte semnificative în tratamentul tulburărilor hiperchinetice. Controversată este în continuare combinarea ambelor metode terapeutice, îndeosebi efectele de lungă durată ale studiului MTA, acestea urmează a fi publicate în următorii ani.

Programul THOP combină strategiile terapeutice şi le integrează în intervenţiile realizate în familie, la grădiniţă şi la şcoală. Mulţi dintre practicieni utilizează elemente ale programului terapeutic adaptându-le altor situaţii problematice.

Această a treia ediţie a cărţii prezintă modificări minore faţă de cele anterioare, iar din punctul de vedere al conţinutului a fost introdusă o nouă componentă. Aceasta a fost introdusă deoarece experienţa noastră clinică a dovedit că elaborarea de reguli explicite în familie este foarte importantă, iar până acum nu i s-a acordat atenţie suficientă. în completarea acestei componente centrate pe familie a fost introdus un capitol şi în cartea Copilul hiperactiv şi încăpăţânat (K07). Au mai fost actualizate procedurile de diagnostic şi informaţiile privind tabloul clinic al tulburării şi metodele terapeutice. De asemenea au fost rezumate rezultatele studiului terapiei multimodale din Köln.

Cartea este insotita de un CD cu materiale auxiliare: povesti terapeutice, fise de evaluare, fise de lucru, etc.

Structură:

Cartea este structurată astfel:

  1. în partea întâi a cărţii sunt prezentate tabloul clinic al tulburării şi modalitatea de desfăşurare a terapiei.
  2. Partea a doua prezintă intervenţia terapeutică propriu-zisă din cadrul programului THOP.
  3. Partea a treia este pe CD şi conţine materialele necesare implementării programului.


Comandă online Program terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hipercibernetic si opozant(THOP) la 131,99 lei scrisă de Manfred Dopfner , Stephanie Schurmann , Jan Frolich, tiparită la editura Romanian Psychological Testing Services în anul 2006. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Program terapeutic pentru copiii cu probleme comportamentale de tip hipercibernetic si opozant(THOP) nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.