Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 14,95 LEI
Autor(i): Cruceanu Alina-Corina
Editura: Vladimed - Rovimed
Anul apariției: 2011
Nr. pagini: 116 pagini
ISBN: 978-606-583-205-3
Categorii: Literatura, Limba romana, Învățamânt - Educație, Manuale scolare
Importanţa unei lucrări cu titlul: Spus şi nespus în discursul
literar, constă în primul rând în faptul că se comunică întotdeauna mai
mult decât ceea ce se spune, se rosteşte mai puţin decât se comunică
prin gesturi, mimică, limbaj. Studiul implicitului ne permite să nu mai
vedem în limbă un mijloc logic, direct şi sigur de comunicare deoarece
în cadrul comunicării verbale, o parte foarte importantă rămâne
ne-exprimată şi trebuie dedusă de interlocutor plecând de la cea deja
rostită. Pentru descifrarea implicitului trebuie să găsim în limbaj
eventualele indicii.
în cadrul acestei lucrări ne propunem să facem un studiu asupra a
ceea ce rămâne nespus în comunicare sau ceea ce este afirmat clar, în
mod deschis, explicit şi intenţionalitatea celui care transmite mesajul,
cu alte cuvinte, ceea ce vrea să spună cu adevărat enunţiatorul.
Vom prezenta mai multe abordări ale noţiunii de discurs, din mai
multe perspective. Cel mai important este faptul că discursul
reglementează ordinea limbajului şi caracterizează felul în care
subiectul vorbeşte, aspectul exprimării, stilul locuţiunii. El împrumută
de la rostirile orale structura şi scopul.
Apoi vom vedea că actul de a vorbi nu este doar o reprezentare a
lumii, dar şi o formă de acţiune asupra celuilalt. Teoria actelor de
limbaj ne învaţă că orice act lingvistic constituie o enunţare care
vizează să modifice o situaţie. Toate actele de limbaj, aşa spuse
elementare, se integrează unui nivel superior în discursuri care produc
la rândul lor o modificare asupra destinatarilor. Discursul ca
dimensiune esenţială a limbajului serveşte la a face prezent cuvântul şi
caracterizează maniera de a vorbi a subiectului.
Pentru o comunicare reuşită, trebuie să luăm în considerare
prezenţa şi rolul interlocutorului în actul comunicaţional deoarece buna
transmitere a mesajului depinde de asemenea de atenţia interlocutorului
şi de capacitatea sa de înţelegere. De aici necesitatea pentru locutor
de a dezvolta strategii care să influenţeze structura discursului până
la nivelul frazei. Limbajul cotidian este un sistem complex de semne ce
serveşte unei mari varietăţi de scopuri. Atingerea adecvată a acestora a
determinat specializarea limbajului în tipuri de discurs. Diferitele
distincţii între aceste tipuri se pot face fie în termenii modului de
semnificare, fie în termenii folosirii unor complexe de semne, fie în
termenii utilizării acestora împreună.
Enunţarea nu este posibilă fără discurs, şi prin consecinţă acesta
ar putea fi considerat ca mediul în care apropierea personală se
alătură comunicării sociale . El este în oarecare măsură mesajul în act
deoarece pe de-o parte, el dă corp intenţiei subiectului, articulându-l
codului vorbit, şi pe de altă parte, el este dovada urmei acestui
subiect în manifestarea verbală. Vom putea afirma că discursul conferă
limbajului un statut : acela de a apărea ca o realitate vie, deschisă
schimbului, comunicării şi creaţiei. Vom demonstra că discursul
reprezintă o modalitate de manifestare a omului în lumea reală şi că
trebuie considerat şi privit ca un ansamblu de evenimente care se
întrepătrund şi se juxtapun sau ajung uneori să se ignore şi să se
excludă reciproc .
Michel Foucault apreciază că în spatele cuvintelor utilizate se
ascund dominaţii şi constrângeri, suferinţe, lupte şi victorii.
Activitatea discursivă, cotidiană şi banală, are în ea puteri şi
pericole pe care cu greu ni le putem imagina. Toate acestea ţin de
domeniul implicitului.
Vom arăta în această lucrare că fiecare act de limbaj este un act
unic, specific în ceea ce priveşte locutorii, locul, momentul, diversele
circumstanţe care îl însoţesc. Vom vedea cum cuvântul meu poate avea
mai multe efecte asupra alocutorilor mei: el poate să plictisească sau
să entuziasmeze, să împiedice un lucru sau să-l încurajeze, să irite sau
să convingă, să interzică sau să permită, să-l incite pe celălalt sau
să-l reducă la tăcere.
în subcapitolul dedicat incursiunii în teoria actelor de limbaj vom
arăta cum forţa ilocutorie a enunţului este cea care modifică în orice
moment raporturile şi face să avanseze schimburile verbale,
conversaţiile, dar şi toate raporturile dintre oameni. Tot aici, cu
ajutorul exemplelor vom demonstra cum că ar fi o greşeală din partea
destinatarului de a considera într-un act de limbaj doar
intenţionalitatea lui, pentru că ceea ce spunem nu coincide întotdeauna
cu ceea ce vrem să spunem. în ceea ce priveşte actele de limbaj
indirecte, acestea au menirea de a reduce ambiguităţile semantice
contribuind în acelaşi timp la determinarea utilizărilor posibile ale
limbajului. Şi în continuare, vom arăta că acestea sunt în strânsă
legătură cu implicitul. Cu alte cuvinte, acestea sunt enunţuri prin care
locutorul vrea să spună ceva în mod implicit precum: aluzii, ironii,
metafore.
Trecem astfel la un alt capitol, dedicat implicitului lingvistic.
Vom afla cauzele care ne determină să recurgem la implicit. în primul
rând, este văzut ca o măsură de protecţie a propriei persoane. Enunţarea
directă presupune o asumare a unei responsabilităţi din partea
enunţiatorului. Prin implicit, ni se oferă posibilitatea de a ne ascunde
în spatele sensului literal şi de a refuza asumarea responsabilităţii
asupra a ceea ce am spus. Un alt motiv, ar fi acela că recurgem la
formulări implicite şi din cauza politeţii: anumite lucruri nu pot fi
rostite în orice moment, de către oricine şi în orice loc. Şi în fine,
un alt motiv l-ar constitui acela de a-l face pe celălalt partener la
conversaţie şi la decodarea corectă a mesajului. Mai ales, în discursul
literar, vom vedea importanţa folosirii implicitului de către autor.
Ultimul capitol al lucrării este dedicat normelor, legilor discursului, care guvernează orice conversaţie.
în cadrul acestei lucrări ne propunem, prin exemple, să demonstrăm
importanţa a ceea ce rămâne implicit atât în cadrul conversaţiei
cotidiene cât şi în discurs.
Comandă online Spus si nespus in discursul literar la 14,95 lei scrisă de Cruceanu Alina-Corina, tiparită la editura Vladimed - Rovimed în anul 2011. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Spus si nespus in discursul literar nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Studii de Literatura Romana
Didactica si Pedagogica
Tudor Vianu
700 pagini
An: 1965
Literatura romana. Manual preparator pentru clasa a VI-a
Niculescu
Ion Popa, Marinela Popa
304 pagini
An: 2002
Limba si literatura romana, Manual pentru clasa a XI-a (Editie 1997)
Didactica si Pedagogica
Maria Pavnotescu, Gheorghe Lazarescu
315 pagini
An: 1997
1001 de basme. Antologie de texte pentru clasele I-VIII
Donaris
9789737842893
126 pagini
An: 2008
Scriitori. Opere. Personaje pentru clasa a XII-a
Sarmis
Aurelia Iordache, Cecilia Condei, Rodica Florescu
9739591922
303 pagini
An: 1986
Acordul in comunicare
Aius
Daniela Lupu...
120 pagini
An: 2010
Limba si Literatura Romana pentru Clasa a VII-a. Metoda Stiu-Descopar-Aplic - Semestrul I
Art Educaţional
Florin Ionita, Florentina Samihaian, ELENA CARSTOCEA
9786067102529
132 pagini
Fise de analize gramaticale structurale. Culegere de exercitii
Dacia
Valeriu Vlad, Patriciu Ştirbu
574 pagini
An: 1978
Studii de Literatura Romana
Didactica si Pedagogica
Tudor Vianu
700 pagini
An: 1965
Categoriile gramaticale ale verbului in romana contemporana
Casa Corpului Didactic a Judetului Dolj
Gh. D. Trandafir
279 pagini
An: 1973
De la Tales la Einstein. Gindirea matematica in perspectiva istorica
Albatros
Eugen Rusu
324 pagini
An: 1971
Equations Integrales de la Theorie de L'Elasticite (Parton, Perline)
MIR
V. Parton, P. Perline
323 pagini
An: 1983
Caiet de Informare Matematica Nr. 3, Volumul II/1973
Bucuresti
Caius Iacob, Centrul de Informare si Documentare al Invatamintului
220 pagini
An: 1973
Lucrarile Seminarului itinerant de ecuatii functionale, aproximare si convexietate, Timisoara 1980
Timisoara
319 pagini
An: 1980
Circuite logice: Sinteze automata. Circuite multiprag
Academiei Republicii Socialiste Romania
Nicolae Necula
183 pagini
An: 1972