Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 30,00 LEI
Autor(i): Dan Tomulet
Editura: Eikon
Colecția: Universitas
Anul apariției: 2011
Nr. pagini: 342 pagini
ISBN: 978-973-757-484-8
Categorii: Filosofie romaneasca, Filosofie
Ideea acestei lucrări s a născut dintr un interes comun pentru filosofia lui Plotin şi pentru filosofia contemporană a semnului. Lecturile noastre în aceste domenii ne au permis să observăm că maniera în care Plotin concepe fiinţa şi lumea formelor inteligibile prezintă compatibilităţi şi asemănări remarcabile cu anumite aspecte ale filosofiei contemporane a semnului. în pofida acestei situaţii, filosoful antic nu este aproape nicăieri recunoscut ca fiind unul dintre precursorii acestor teorii filosofice. Convingerea noastră însă este aceea că Plotin merită un asemenea loc, iar lucrarea de faţă intenţionează să pună în lumină temeiurile unei astfel de teze.
Ideea care animă întregul studiu este aceea că metafizica plotiniană are în mod esenţial un caracter semiotic şi că se dezvoltă în jurul unei teorii a fiinţei ca semn. Felul în care descrie natura şi relaţiile dintre fiinţele reale, adică dintre formele inteligibile, precum şi ideea că fiinţa însăşi este o manifestare a principiului unic par să indice, împreună, natura semiotică a celor care sunt. Privindu l pe Plotin din acest unghi, după cum vom vedea, se pot construi cel puţin două argumente majore în sprijinul tezei de mai sus. Primul argument are la bază faptul că filosoful antic gândeşte formele ca pe nişte entităţi esenţial relaţionale, care se constituie reciproc, în condiţiile interconectivităţii lor. Din această perspectivă, lumea plotiniană a formelor poate fi descrisă ca un sistem semiotic autoreferenţial, în care fiecare formă componentă trimite indefinit la alte forme, demonstrându şi, astfel, compatibilitatea cu principiul semiozei nesfârşite. Cel de al doilea argument se sprijină pe teza plotiniană, conform căreia fiinţa însăşi este amprenta principiului unic. Astfel, în viziunea sa, fiinţa nu constituie explicaţia ultimă a tuturor lucrurilor, ci se află ea însăşi în nevoia de a fi interpretată, principiul unic fiind singurul care se află deasupra oricărei modalităţi. Aşadar, dacă primul argument are în vedere entităţile care constituie fiinţa, cel de al doilea are în vedere fiinţa în totalitatea ei. în primul sens, fiinţele sunt semne, pentru că trimit în permanenţă unele la altele; în sensul al doilea, fiinţa însăşi devine semn al principiului care o transcende.
Intenţia lucrării este aceea de a dezvolta ambele argumente, plasându le în contextul învăţăturilor plotiniene explicite referitoare la semn. Vom încerca, mai întâi, să extragem aceste învăţături din pasajele care le conţin şi care sunt risipite pe întregul cuprins al Eneadelor, nădăjduind să putem arăta, ulterior, felul în care Plotin face uz de ideile sale semiotice în edificarea metafizicii formelor. Prezentarea argumentelor este precedată însă de un capitol introductiv, unde vom sublinia dificultăţile teoretice care l au determinat pe Plotin să dezvolte o metafizică de felul acesta.
Dan Tomuleț
Comandă online SEMNE DIN TRECUT. O interpretare semiotica a metafizicii plotiniene la 30,00 lei scrisă de Dan Tomulet, tiparită la editura Eikon face parte din colecția Universitas. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul SEMNE DIN TRECUT. O interpretare semiotica a metafizicii plotiniene nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Introducere in filosofie
Cugetarea - Georgescu Delafras
Al. Posescu
368 pagini
An: 1944
Puterea sufleteasca. Editia definitiva
Casei Scoalelor
Constantin Radulescu-Motru
416 pagini
An: 1930
Stefan Zeletin - Un romantic al filosofiei romanesti
Centrului Cultural Dunarea de Jos
Stefan Zeletin, Adrian Michiduta, Viorel Burlacu
148 pagini
An: 2010
Filozoful Conta
C. Sfetea Libraria Scoalelor
Octav Minar
953 pagini
An: 1914
Misiunea Filosofului (Ion Petrovici)
Grinta
Ion Petrovici
301 pagini
An: 2008
Introducere in filosofie
Cugetarea - Georgescu Delafras
Al. Posescu
368 pagini
An: 1944
Puterea sufleteasca. Editia definitiva
Casei Scoalelor
Constantin Radulescu-Motru
416 pagini
An: 1930
Minima moralia
Cartea Romaneasca
Andrei Plesu
158 pagini
An: 1988
Stefan Zeletin - Un romantic al filosofiei romanesti
Centrului Cultural Dunarea de Jos
Stefan Zeletin, Adrian Michiduta, Viorel Burlacu
148 pagini
An: 2010
Istoria Filozofiei Antice (Prea Fericitul Parinte Iustin )
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române
Nicolae Balca
379 pagini
An: 1982