Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 34,00 LEI
Autor(i): Chaignet Edouard Antelme
Editura: Herald
Anul apariției: 2012
Nr. pagini: 352 pagini
ISBN: 9789731112695
Categorii: Filosofie, Biografii - Memorialistică
Autorul anonim al scrierii Despre viata si poezia lui Homer sustine ca Pitagora ar fi imprumutat de la Homer dogma nemuririi sufletului, teoria migratiilor succesive ale acestuia, doctrina numerelor (unde unitatea este principiul binelui iar diada principiul raului), stiinta muzicii si arta de a o folosi in scopuri morale si religioase. Imitandu-si maestrul, pitagoricienii nu au ezitat niciodata sa utilizeze versul pentru a moraliza sufletele, recomandand purificarea trupurilor prin arta medicinei si sufletele prin arta muzicii. Muzica se uneste cu poezia in cantec, iar cantecul, pentru pitagoricieni, este unul din cele mai desavarsite mijloace de purificare si educatie, una din formele cele mai inalte de expunere a ideilor morale; caci muzica, in opinia lor, face sa patrunda in suflet si in trup armonia si ritmurile ei, adica sanatatea si virtutea. In sfarsit, Versurile de Aur, care apartin cu siguranta Scolii Pitagoreice, sunt o dovada autentica a caracterului poetic pe care filosofia pitagoreica l-a pastrat mereu, si care se manifesta atat in esenta doctrinelor sale cat si in forma in care acestea s-au dezvoltat.
Insa filosofia greaca, in aceasta perioada a istoriei, este unita nu doar cu arta, cu poezia, si in consecinta cu religia, ci este unita de asemenea cu realitatea si cu viata practica. Pentru grec, viata omului este esentialmente o viata sociala: in afara unei societati organizate, guvernata de legi si de precepte rationale imperative, adica in afara politicii, nu exista loc pentru o societate umana, nici pentru om, si cu atat mai putin pentru o stiinta care sa-l studieze pe om indeaproape. Orice conceptie despre lucruri se leaga de o conceptie despre om, iar aceasta, de o conceptie despre om in societate, sau o conceptie politica; si cum teoria, sub acest raport, nu se lasa separata de practica, nu e de mirare ca vedem amestecandu-se si aproape confundandu-se o tentativa de reforma religioasa, politica si morala cu un sistem speculativ incipient si cu o doctrina cu adevarat stiintifica.
Filosofia pitagoreica se prezinta deci sub infatisari atat de multiple si diverse incat este dificil sa le putem sesiza pe toate in principiul ca si in unitatea lor: ea este poetica prin forma si procedeele sale de expunere, religioasa si politica prin scopul sau, speculativa si stiintifica prin principiul si rezultatele sale.
Pitagora a inteles ca buna organizare a vietii publice si private, morala sanatoasa si adevarata politica se bazeaza pe o doctrina religioasa; pe de alta pare, el era convins ca o doctrina religioasa, pentru a nu fi luata de curentul superstitiilor si erorilor pe care aceasta le poarta odata cu adevarul, trebuie sa se sprijine pe o conceptie rationala despre om, despre lucruri si despre intregul univers, adica pe o filozofie - proiect vast, care, chiar daca a esuat in parte, nu atesta mai putin originalitatea, forta si cuprinderea geniului care l-a conceput si a incercat sa il realizeze.
*
"Dupa parerea pitagoricienilor, numerele, proprietatile si combinatiile de numere sunt cauzele a tot ceea ce exista si a tot ceea ce devine, a tot ceea ce a fost si s-a preschimbat, de la origini si pana astazi. Pentru pitagoricieni, chiar si lumea insasi, in unitatea ei, este constituita de catre numar si nu exista alt numar in afara celui care constituie lumea. Cerul sau lumea, dupa cum spuneau pitagoricienii, reprezinta o armonie, adica un numar. Numarul este chiar fiinta. El este fiinta in toate categoriile fiintei; el este elementul material, elementul formal; el reprezinta cauza... Numerele par a fi deopotriva transcendente si imanente."
Aristotel
*
"In viziunea lui Pitagora, totul este numar, ordine, masura si armonie. Odata cu el putem sa intrezarim, distincta si de sine statatoare, adevarata notiune de filosofie. Odata cu el filosofia se prezinta ca o conceptie generala despre lume, o explicatie stiintifica si sistematica a naturii, omului si divinitatii."
Antelme-Edouard Chaignet
*
Descrierea bibliografica a cartii:
Antelme E. Chaignet, Filosofia lui Pitagora, Traducere din limba franceza: Gabriel Avram, Editura Herald, Colectia Cogito, Bucuresti, 2012, 352 p.
Cuprins
Introducere 5
Partea intai
Conceptia filosofica a pitagoreicienilor 9
I. Numarul 11
II. Elementele numarului 47
III. Lumea 75
IV. Sistemul numerelor in lume 93
V. Armonia 123
VI. Armonia celesta 135
VII. Viata lumii. Elementele. Spatiul. Timpul 151
VIII. Sufletul. Stiinta. Morala. Arta 169
Partea a doua
Influenta filosofiei pitagoreiciene asupra gandirii ulterioare 201
Partea a treia
Contributia pitagorismului la istoria cugetarii filosofice 321
Comandă online Filosofia lui Pitagora la 34,00 lei scrisă de Chaignet Edouard Antelme, tiparită la editura Herald în anul 2012. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Filosofia lui Pitagora nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Viata si filosofia lui Vasile Conta
Aius
Ion A. Radulescu-Pogoneanu
9786065624047
168 pagini
An: 2014
Alexandru Mironescu un marturisitor al ortodoxiei
Centrului Cultural Dunarea de Jos
Adrian Michiduta, Viorel Burlacu
180 pagini
An: 2011
Schopenhauer, Editie 1937
Librariei Socec
Ion Petrovici
257 pagini
An: 1937
Socrate, Bruno, Galilei in fata justitiei - Cu un interludiu despre Inchizitie
Sport-Turism
Doru Cosma
309 pagini
An: 1982
HABERMAS
ALL
James Gordon Finlayson
9789735718961
192 pagini
An: 2011
Fernando Pessoa (o cvasi autobiografie)
Eikon
Jose Paulo Cavalcanti Filho
766 pagini
An: 2015
Cincinat Pavelescu
Ramuri
I. C. Popescu-Polyclet
30 pagini
An: 1935
Tineretea revolutionara a tovarasului Nicolae Ceausescu
Tineretului
Olimpiu Matichescu
96 pagini
An: 1981
Marturii despre Luchian
Meridiane
280 pagini
An: 1966
Giuseppe Verdi
Tineretului
Dan Vulcan
332 pagini
An: 1959