Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 81,90 LEI
Autor(i): George Banu
Editura: Nemira
Colecția: Yorick
Anul apariției: 2013
Nr. pagini: 160 pagini
Tip copertă: tare
ISBN: 9786065796812
Categorii: Literatura romana, Beletristică și critică
„Noaptea e pleoapa zilei“, spunea poetul
persan Omar Khayyam. Noaptea e dublul său diferit, invitaţie la
aventuri inedite. Acestor experienţe „nocturne“ le e consacrat
splendidul album semnat de George Banu, care descoperă şi comentează
nopţile picturii moderne, solitare şi individuale, de la C.D. Friedrich
la Van Gogh, de la Paul Klee la Marc Chagall. Dar, totodată, George
Banu revelează atracţia marilor regizori pentru experienţa nopţii
teatrale a cărei seducţie, de la Kantor şi Wilson, Chéreau şi Măniuţiu,
se generalizează azi. Nopţile tablourilor, nopţile scenelor comunică pe
fond de căutare şi rătăcire. Noaptea e un refugiu pentru învinşii
zilei, o consolare pentru eşecuri, dar şi o împlinire pentru iubire.
Noaptea e propice exceselor.
Nocturne şi Spatele omului,
cele două albume ale lui George Banu, se consacră dimensiunilor secrete
ale omului la care privirea şi lumina acced greu. Ele reclamă efort şi
dăruire. Ele sunt un test. „Noaptea îmi curge în vene“, scria Cioran şi
sub semnul acestui destin stau rândurile şi imaginile reunite aici.
„Grotowski,
un insomniac celebru, neputând niciodată să doarmă, s-a hrănit din
noapte. Mai întâi pentru a lucra, iar apoi, în perioada cercetărilor
parateatrale, noaptea a constituit cadrul experienţelor sale. El a
creat nu numai spectacole în munţi sau la malul mării, precum cele ale
lui Brook sau ale lui Şerban, ale lui Wilson sau Terayama, aceşti
exponenţi ai avangardei care au pus noaptea în valoare, ci a convocat
tineri participanţi şi «expediţii» secrete, fără busolă şi fără public.
Scopul consta în a explora împreună un peisaj lipsit de orice urmă de
lumină, de a traversa o pădure întunecată, de a circula şi de a se
rătăci pentru a se regăsi apoi la capăt de drum, în zori, la sfârşit de
noapte. Singur şi printre ceilalţi. Recunoaştem un anumit romantism în
această aventură, iar Grotowski nu s-a dezis de acesta, nici măcar în
«teatrul surselor» sau în experienţele sale parateatrale târzii. Şi, în
acelaşi spirit, discipolul său, Włodzimierz Staniewski, a fondat
întreaga activitate a grupului său Gardzienice pe călătorii nocturne
de-a lungul satelor pentru a le reînvia memoria, readucând astfel la
viaţă cântecele vechi şi tradiţiile uitate. Putem recunoaşte în această
abordare a nopţii căutarea determinată de o anumită utopie retroactivă,
în care nocturnul creează un cadru favorabil reîntâlnirii cu memoria
culturală, şi chiar cu cea a originilor. Aceşti doi polonezi
asemănători, Grotowski şi Staniewski, au atâta încredere în noapte,
încât se cufundă în ea fără scutul unui spectacol, fără protecţia unui
adăpost.“
George Banu
„Influenţa nocturnului asupra
artistului îl duce la despuierea absolută: viziunea exaltă pictura. Ea
îşi este autosuficientă. Dar nu pentru a vorbi doar despre ea însăşi.
Dincolo de acest absolut vizual freamătă şi se agită o fiinţă. Fără să
fie tăcută sau resemnată, aceasta se încrede în pictură în numele
provocării căreia Artaud i-a dat un nume şi care ar putea reuni o
întreagă familie de artişti, de la Turner la Van Gogh: «arta ca
eveniment». Un eveniment unic, care nu se va repeta nicicând. Viziunea
atinge limitele artei, şi pare întotdeauna a fi pe punctul de a o
pulveriza. Şi totuşi, în realitate sub influenţa viziunii, arta se
poate afirma în toată puritatea sa şi îşi poate dovedi necesitatea
absolută. Viziunea îl împinge pe pictor la un angajament care îl poate
duce până la autodistrugere. Acesta este preţul pe care trebuie să îl
plătească pentru confruntarea cu noaptea, atunci când, eliberat de
orice sprijin narativ, se bazează doar pe resursele picturii. Parvine
aici la un punct de la care nu mai există întoarcere. Viziunea este
fructul extazului nocturn. Concluzia sa. Punct final al călătoriei,
împlinire a întâlnirii, asceză a figuraţiei. Atunci când expresia
plastică este redusă la ea însăşi, abstractizarea se impune. Gustul
pentru infinit practicat de Friedrich dispare, lăsând locul atracţiei
de nestăvilit pentru nedefinit.“
George Banu
Comandă online Nocturne la 81,90 lei scrisă de George Banu, tiparită la editura Nemira face parte din colecția Yorick. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Nocturne nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Privirea de aproape
Junimea
George Banu
9789733726371
170 pagini
An: 2023
Viata si teatru pe Scena lumii
Polirom
George Banu
9789734683567
280 pagini
An: 2021
Adevarata poveste a Sfantului Genest
Nemira
Jean Rotrou
9786065792234
138 pagini
An: 2011
Negru pe alb - Scrisori la un prieten
Minerva
Constantin Negruzzi
166 pagini
An: 1976
Dimineata de August - Culegere literara
Casa Regionala a Creatiei Populare Galati
118 pagini
An: 1964
Dintre sute de catarge
Consiliul National Al Organizatiei Pionierilor
128 pagini
An: 1969
Lanturi, Volumul I
Editura de Stat pentru Literatura si Arta
Ion Pas
540 pagini
An: 1956
Scrieri - Emil Botta, 2 (Vineri 1971)
Minerva
Emil Botta
391 pagini
An: 1980
Literatura absurdului
Universitas
Nicolae Balota
632 pagini
An: 2000
Miturile creatiei. Lecturi semiotice
Performantica
Traian D. Stanciulescu
236 pagini
An: 1995
Tacere indelungata
Alcris
Penny Jordan
188 pagini
An: 1995
Imparatul Mustelor
Vremea
William Golding
222 pagini
An: 1998
Punctul si spirala
Eminescu
Mihai Coman
182 pagini
An: 1992