Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 20,00 LEI
Autor(i): Dragos Voicu
Editura: A.T.U.
Colecția: Proza contemporana
Anul apariției: 2013
Nr. pagini: 114 pagini
ISBN: 9786068362120
Categorii: Proza contemporana, Beletristică și critică
Ceea ce surprinde – iar pe unii chiar îi şochează! – în cea de-a doua carte a lui Dragoş Voicu este radicalismul viziunii artistice. Nimic din naivitatea jucată care îl îmbia pe cititor la lectură în „Coada”. Prozatorul îşi schimbă nu numai uneltele, ci şi modalitatea de a construi. Temele şi motivele literare sunt edificatoare: descompunerea, plecarea, neîncrederea, suferinţa, foamea, corupţia. Criza în care se află noua lume imaginată de Dragoş Voicu este una neagră, deformatoare, grotescă. Destrămarea umană este totală, disoluţia biologicului fiind un element esenţial în economia naraţiunii. Oamenilor le cade părul, vântul aduce fâşii şi bucle de păr, amestecate cu haine care se zdrenţuiesc sub privirile trecătorilor, iar morţii transpiră în sicrie. Celelalte făpturi ale lui Dumnezeu se manifestă în aceeaşi tonalitate. Animalele şi păsările îşi leapădă blănurile şi penele, apărând în imagini de coşmar: pisicile par „pui de draci” cocoţaţi pe garduri, câinii au devenit „saci transparenţi, îndesaţi cu viscere”, găinile înviază în oale. Pământul, plantele şi mecanismele sociale sunt prinse într-un vârtej halucinant. Până şi scenele sexuale capătă turnura unui coşmar. Parabolă şi distopie, cartea lui Dragoş Voicu este o ontologie a destrămării pline de cruzime, o evocare dură a celui mai negru Infern, o Apocalipsă a societăţii moderne.
* Şerban Tomşa
„Ţara de sub fluturi” e un loc unde băncile şi statul controlează individul într-un mod nu foarte diferit de cum se întâmplă în societatea actuală. Dar, pornind de la realitatea socială, Dragoş Voicu metaforizează şi hiperbolizează, în liniile paranoiei instituite ca metodă în artă de suprarealistul Dalí. Totul se descompune, pluteşte, sufocă, iar balonul de săpun al visului creşte din ce în ce mai mult, până când se suprapune cu lumea. Personajul central, cel prin ochii căruia vedem totul, e „bietul om supt vremi”, vorba cronicarului, omul supus istoriei, în orice epocă ar trăi, care asistă la mersul lumii fără să poată face aproape nimic, pentru că toate deciziile care îl privesc direct se iau peste capul lui. Aşa că aşteaptă o eliberare, aşteaptă poate acea trezire din coşmarul istoriei pe care o clama Stephen Dedalus în „Ulise”-le lui Joyce. însă, real sau imaginar, balonul de săpun rezistă. Distopia lui Dragoş Voicu nu e atât de dementă cum sunt cele ale lui Palahniuk, dar transgresivă e. Şi mai e şi profund satirică, descriind o stare generală care seamănă izbitor cu atmosfera de mârlănie polimorfă din România pe care o ştim.
* Mihai Curtean
Comandă online Tara de sub fluturi la 20,00 lei scrisă de Dragos Voicu, tiparită la editura A.T.U. face parte din colecția Proza contemporana. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Tara de sub fluturi nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Debutul lui Dragos Voicu a avut loc in 2009 cu romanul Coada, aparut la Editura Cartea Romaneasca, si care a primit Premiul pentru Proza la Concursul de debut organizat de aceasta editura. Nu am avut ocazia de a-l citi, in schimb am avut prilejul de a citi acest al doilea roman al sau-Tara de sub fluturi, care si-a facut aparitia de cateva luni in peisajul literaturii noastre contemporane. O gura de aer proaspat prinde bine din cand in cand, si astfel mi s-a parut mie ceea ce am gasit intre paginile acestei carti. A fost ceva diferit de lecturile mele de pana acum, ineditul imbracand felurite forme. Incepand cu titlul si continuand, treptat, cu fiecare pagina, am descoperit o lume invaluita in metafore. Din primele randuri ai senzatia ca vei citi ceva de domeniul fantasticului grotesc, fenomene incredibile au loc- oamenii si animalele isi pierd parul, pasarile au ramas fara pene-, si, daca as fi judecat doar dupa acest tablou initial, probabil ca nu as fi fost atrasa de subiectul cartii. Insa mi-am coborat privirea rand dupa rand si am simtit ca voi avea surprize placute. Nu m-am inselat. In Tara de sub fluturi gasim o lume supusa degradarii, primele imagini sunt apasatoare, sufocante, incepi sa simti caldura coplesitoare ce a cuprins tara, o senzatie de dezintegrare treptata parca bantuie printre oamenii tot mai obositi de traiul lor. Oameni evacuate de catre banci din casele lor si nevoiti sa locuiasca in parcuri, in corturile pe care Statul cel grijuliu cu cetatenii sai le-a pus la dispozitie. O imagine dezolanta, contracarata de un pasaj ce m-a amuzat de-a binelea: reprezentantii bancilor continua sa le faca oferte de creditare numeroaselor victime ale creditelor anterioare, oferte care de care mai pompoase, acoperind tot felul de situatii, culminand cu perspectiva decesului potentialului client, ce va muri in contul bancii, nu in al sau. Treptat, lumea din Tara de sub fluturi capata contururi atat de familiare, incat caracterul alegoric incepe sa ne scape, lucrurile ce se petrec nu ni se mai par atat de incredibile, ci ne infatiseaza o posibila realitate viitoare, nu atat de indepartata pe cat ne-ar place sa credem. Imaginile adesea halucinante dobandesc conotatii reale. Situatiile aducatoare de zambete pe chipul cititorului sunt presarate cu maiestrie in tot cuprinsul romanului. Senzatia ce m-a insotit permanent pe parcursul lecturii a fost aceea ca un ochi rade si altul plange. O parte din mine era incantata de umorul nascut de anumite intamplari, iar cealalta se infiora de perspectiva sumbra aruncata asupra viitorului. Caci in pofida aerului alegoric, intesat de imagini aparent exagerate, bogate in semnificatii, locurile si oamenii, trasaturile lor, sunt atat de usor de recunoscut, incat nu mai simti nevoia ca ele sa poarte un nume. Totul se desfasoara sub auspiciile nefaste ale Crizei, cu majuscula, asa cum apare si in carte. Personajul principal, un personaj-narator, fara nume si el, este un ins ca oricare altul dintre cei multi, afectati din plin de Criza. Dar prin prisma locului de munca pe care inca are norocul sa il detina- este un mic functionar la Ministerul Aerului-, are prilejul sa asiste fara sa poata face ceva la toate manevrele, la jocurile de culise ale inaltilor demnitari, care invart pe degete destinele a milioane de oameni si, impreuna cu ei, al unei intregi tari. Avem in fata o satira a tuturor tarelor societatii, pe care le cunoastem si le recunoastem, ele nu sunt deloc putine, la fiecare pas este ilustrata una din ele. Incepand cu prostia in materie de vot, continuand cu pasiunea pentru mancatul semintelor, cu festinele electorale, cu demagogia politicienilor, cu coruptia intalnita la toate nivelele, de la cel mai marunt pana la cel mai inalt sau invers, apoi cu dezinteresul pentru binele tarii si interesul exclusiv pentru propriul profit. Si daca la un moment dat am fost uimita de episodul vanzarii aerului curat din munti catre tari afectate de poluare masiva, ulterior aveam sa am un moment de stupoare- o decizie radicala luata de mai marii tarii, ca unica solutie de iesire din criza, si care implica o groaza de alte masuri extreme de costisitoare, inutile, in detrimentul altora cu adevarat eficiente, demonstrandu-le inventivitatea netarmurita in aceasta privinta. Toate acestea va par cunoscute, nu? Doar ca in acest roman ele capata dimensiuni noi, frizand incredibilul. Un incredibil, cum spuneam, perfect posibil. N-ai cum sa nu te gandesti, citind paginile a caror intensitate creste gradual, ca multitudinea de elemente deghizate in metafore sunt de fapt nu doar detalii dintr-un posibil drum pe care lumea de langa noi l-ar putea urma, ci chiar ceea ce se petrece acum sub ochii nostri. Pagini impresionante pentru mine au fost si cele care lasa oarecum la o parte meschinaria politica, evocandu-i pe bunicii personajului-narator. Franturi din trecutul mai recent sau mai indepartat si culminand cu degradarea prezentului, in care bunica, ramasa vaduva de cativa ani, isi asteapta sfarsitul intr-o saracie lucie, in satul si el degradat, in care putinii oameni ramasi s-au transformat in indivizi josnici, betivi si hoti. M-au emotionat profund paginile acestea. Bogatia stilistica ce caracterizeaza intreg textul este presarata la momentele potrivite cu unele expresii ce ar putea parea vulgare, insa nu sunt folosite pentru a face deliciul unui public dornic de limbaj licentios, ci se aseaza firesc in discursurile anumitor personaje, ca parte integranta din felul lor de-a fi, ca o nota de autenticitate. Si ar mai fi multe de comentat pe marginea cartii, insa n-as vrea sa dezvalui prea mult din continutul sau, sa nu va stric surpriza lecturii. Este o carte surprinzatoare, bine construita, scrisa intr-un stil fluid, placut. As putea spune chiar ca are si o doza de lirism fin impletita in tesatura elaborata a frazelor. Sper ca nu am fost prea lunga de vorba in exprimarea entuziasmului meu, dar de cate ori am ocazia sa citesc o astfel de carte, care produce valuri in constiinta mea de cititor, ma simt datoare sa-mi impartasesc impresiile cu voi.
Imblanzitorul de carnuri
A.T.U.
Robert Nutu
9786068362014
68 pagini
An: 2011
Odihneste-te unde noaptea te-a prins. Sapte povesti cu femei
eLiteratura
Victoria Dragu Dimitriu
382 pagini
An: 2019
Proza si Scenarii Literare
Editura de Stat Didactica si Pedagogica
A. S. Makarenko
423 pagini
An: 1958
Florina
MJM
Ilie Salcianu
183 pagini
An: 2011
Dupa douazeci de ani
MJM
142 pagini
An: 2014
Cumparatorii
Cartea Romaneasca
Tia Serbanescu
212 pagini
An: 1985
Literatura absurdului
Universitas
Nicolae Balota
632 pagini
An: 2000
Miturile creatiei. Lecturi semiotice
Performantica
Traian D. Stanciulescu
236 pagini
An: 1995
Tacere indelungata
Alcris
Penny Jordan
188 pagini
An: 1995
Imparatul Mustelor
Vremea
William Golding
222 pagini
An: 1998
Punctul si spirala
Eminescu
Mihai Coman
182 pagini
An: 1992