Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 19,95 LEI
Autor(i): Nichita Danilov
Editura: Polirom
Colecția: Cartea romaneasca
Anul apariției: 2016
Nr. pagini: 88 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789732331538
Categorii: Beletristica, Carte nefolosită, Literatura romaneasca
„Un histrion fantast pare Nichita Danilov în poezie, amestec de sihastru şi arheu, de mag şi alchimist, purtînd în sine tulburări obscure şi elanuri încrîncenate. Versurile sale sînt bîntuite de obsesii nocturne, un aer lunatic stăpîneşte imaginaţia poetului şi-n decorul halucinant al peregrinărilor fiecare gest are valoarea unui ritual. În confuzia simbolică prefigurată în imagini ale decrepitudinii, poetul dă la iveală nostalgia discretă a purificării.” (Radu G. Ţeposu)
„Poezia lui Nichita Danilov este umană în sens religios. Ceea ce înseamnă că omul care se exprimă prin glasul poetului este o fiinţă plenară, cu rădăcinile împlîntate în cosmos, în istorie, în societate, în mit, în realitatea celor văzute şi nevăzute. Iar problematica omului nu poate fi concepută aici fără a ţine seamă de confruntarea binelui cu răul. Această plenitudine a concepţiei, multiplicarea punctelor de vedere care se întîlnesc într-un tot complementar şi dramatic, amestecînd luminile şi umbrele nu pentru a le contopi sau a le dispersa unele printre altele, ci pentru a le stîrni diferenţa, asigură lirismului o valoare specifică.” (Ion Negoiţescu)
„Ceea ce frapează la Nichita Danilov sînt nu numai originalitatea, ci şi conştiinţa acestei originalităţi: siguranţa şi chiar aroganţa cu care el merge într-o direcţie aparte, în direcţia unei poezii a marilor întrebări şi probleme, preocupată de ceea ce se află dincolo de aparenţe, adică de esenţe, simboluri şi mituri…” (Valeriu Cristea)
„Încă de la debut, Nichita Danilov şi-a conturat un univers poetic inconfundabil, amestec subtil de viziune tragică şi grotesc, ironie şi autoironie, fervoare mistică şi dandism. În timp, l-a îmbogăţit, l-a nuanţat, l-a aprofundat (în poezie, dar şi în proză), aşa încît astăzi avem în el unul dintre cei mai importanţi scriitori români contemporani.” (Alexandru Muşina)
Comandă online Recviem pentru ţara pierdută la 19,95 lei scrisă de Nichita Danilov, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Cartea romaneasca. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Recviem pentru ţara pierdută nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Nichita Danilov se diferentiaza de grosul promotiei optzeciste, cultivind un „lirism metafizic”, intemeiat pe tehnica aglutinarilor imagistice stranii, uneori dezvoltate narativ in fabule sau alegorii voit greu descifrabile, sugerind tensiuni legate de sentimentul unei realitati ininscriptibile, disimulate de policromia fenomenalului. Daca unii dintre poetii promotiei anterioare (Almosnino, Fati, Abaluta) erau preocupati de elaborarea unei „poezii a obiectelor”, lirica lui Danilov e una a trans-obiectului, care e determinabil doar ca „diferenta” in raport cu realul; el constituie „fata ascunsa” a acestuia, ce poate fi sugerata prin magia configuratiilor, dupa regula „cimpului” constituit din tensiuni care aici sint (asa cum se intimpla si la poetii onirici) metafizice, dar si semiotice. Plecind de la fragmentele de real sau de la segmentele decupate din palimpsestul literaturii, Danilov executa colaje ce dovedesc un admirabil simt plastic, iar poemele lui par uneori tablourile unui De Chirico sau Dali, constituindu-se in pictogramele unei trans-realitati enigmatice. Cel mai recent dintre volumele sale, Recviem pentru tara pierduta (Cartea Romaneasca, 2016), se inscrie pe linia aceluiasi lirism metafizic si vizionar, e dominat de peisaje apocaliptice, de topografii ale unor tinuturi fantaste, strabatute de procesiuni ciudate de pietre, de fragmente anatomice si de umbre, ca intr-un spectacol fantast.
Putem discuta despre orice in orice cheie, minora sau majora. Cheia minora iti ofera, totusi, o libertate mai mare de manevra. Poti cobori sau urca o nota, in functie de context si de starea ta launtrica. Cheia grava, dimpotriva, iti limiteaza posibilitatile investigatiei interioare. Sint, desigur, poeme, daca ne referim la poezie, care se scriu aproape de la sine. Aici nu mai conteaza tonalitatea. Ea e adiacenta poemului. Gravitatea nu poate fi sustinuta, totusi, la nesfirsit. Sufletul omenesc nu gaseste in interiorul sau suficiente resurse pentru asta. Tonul urca si coboara, asemenea respiratiei. Discursul poetic lung are nevoie de contrapunct. De schimbare de ritm sau de perspectiva. Altfel devine obositor si se dezumfla de la sine. Uneori, prea multa gravitate zgirie timpanul. Daca aceeasi tema e abordata dintr-un alt unghi, sa spunem usor ironic, imediat perspectiva se schimba. Iar gravitatea isi arata si cealalta fata a ei. Zimbetul, ironia trezesc in suflet o stare de bucurie. Chiar si atunci cind te apleci asupra unui abis, nu trebuie neaparat sa-ti incrunti fruntea. Ci cauta sa-l infrunti cu bunatate si blindete. Cauta sa arunci o pietricica in fintana care esti tu si apoi asculta cu seninatate ecoul. Contempla-l auditiv. Apoi vizual. Vei auzi o muzica incintatoare.
Intre poetii care publica azi, multi reporteri ai cotidianului, schiori pe suprafetele nude ale eului si ale realitatii, Nichita Danilov a ramas unul dintre ultimii mohicani ai lirismului de trambulina metafizica. Cel mai recent volum de versuri al sau, Recviem pentru tara pierduta, nu schimba formula poetica prin care s-a consacrat. Poezia creste din aceeasi – tipica la Danilov – tensiune baroca a contrariilor (contingent-astral, carnal-spiritual, viu-artificial, real-parelnic, inteligibil-sensibil etc.). Cea mai importanta antiteza, „cam exagerata”, ar zice vechiul Maiorescu, este aceea dintre „tara de lut” si „tara din vis”/ „din cer”/ „eterna”/ „pierduta” (laitmotivul cartii cu titlu muzical), dovada ca in gindirea autorului Centurii de castitate exista o cezura romantica. Nostalgia paradisului reprezinta, astfel, sentimentul care hraneste Recviemul pentru tara pierduta. Motivele, simbolurile, categoriile estetice sint insa de toate felurile, delimitarea lor fiind, de fapt, mai putin importanta, fiindca mixajul constituie apanajul, acum istoricizat, al scriitorului postmodern. Incercind, totusi, o clasificare, ele pot fi impartite in: baroce (labirintul de oglinzi, iluzia, anamorfoza), romantice (umbra, somnia, visul), expresioniste („peisajul bolnav”, grotescul), suprarealiste (monstruosul, fantasmagoria, absurdul).
Nichita Danilov adună, în Recviem pentru ţara pierdută (Cartea Românească, 2016), versuri potrivite pentru cîteva analize punctuale. Există, deopotrivă, meşteşug şi profunzime ideatică. Poate că din această încrucişare fastă rezultă lirismul. Titlul cărţii are sonoritatea unui psalm al umilinţei. Ieşirea din locul ferit, recartografiat, este un gest pe deplin conştient de asumare a greşelii. Una dintre posibilele machete ale volumului este distincţia ingenioasă între „pămînt” şi „spaţiu”. Cel dintîi termen îi aparţine Grădinarului (In 20, 15), singurul proprietar şi adevăratul beneficiar al roadelor, aşa cum tot Biblia ne încredinţează: «Al Domnului este pămîntul şi plinirea lui; lumea şi toţi cei ce locuiesc în ea» (Ps 23, 1). Aşadar, „pămîntul făgăduinţei” reprezintă moştenirea celor drepţi după credinţa neabătută în Creator. Al doilea termen ţine de convenţia geografică. Nichita Danilov operează şi cu o altă diferenţă de nuanţă. „Lumina” este atributul dumnezeirii, inclusiv al oamenilor care stau sub paza Lui, nemistuiţi de rugul aprins. „Strălucirea” reprezintă cursa spre mai bine propusă de diavolul care pretinde că lucrează, la rîndul lui, grădina.
La granița dintre disperare și speranță, obscuritate și văpaie, adormire și conștiență deplină și, nu în ultimul rînd, la granița dintre lucruri și umbre se plasează poezia lui Nichita Danilov. Aceasta, granița, pe alocuri foarte bine definită, dar de cele mai multe ori fragilă, creează un cadru prielnic omogenizării unor lumi diametral opuse. Exteriorul devine interior atunci cînd cel din urmă nu mai este privit, ci trăit, iar singularitatea, indivizibilitatea nasc multitudini. În acest cadru în care totul pare să fie nimic, în care elemente sînt peste tot și nicăieri, se conturează o poveste, pe cît de abstractă, pe atît de incontestabilă. Acest ceremonial, în maniera în care este construit, marchează, de-a lungul întregului volum, existența a două lumi, una a lucrurilor, alta a umbrelor. Cea dintîi reprezintă deci prezentul – foarte bine determinat, palpabil și maleabil – care există exclusiv prin obiecte fizice predispuse prin natura lor schimbării, respectiv, trecutul – cel ce și-a pierdut în negura timpului contururile, dar continuă să fie purtat de fiecare dintre noi și, mai ales, cel care poate fi privit, simțit, dar nicidecum modificat, el fiind prins în simbolul umbrei intangibile.
Simfonia mută
Polirom
Nichita Danilov
9789734688029
344 pagini
An: 2022
De la Caragiale la Urmuz sau realitatea în formă de conservă
Tracus Arte
Nichita Danilov
9786060232414
574 pagini
An: 2021
Costumul negru
Cartea Romaneasca 2005-2016
Adrian Popescu
9789732330142
64 pagini
An: 2013
Nunta
Polirom
Gabriel Klimowicz
9789732331507
320 pagini
An: 2016
Al doilea eu
Cartea Romaneasca 2005-2016
Liana Cozea
9789732329986
248 pagini
An: 2013
In doua lumi
Cartea Romaneasca 2005-2016
Viorica Raduta
9789732330029
256 pagini
An: 2013
Nascut in '58
Cartea Romaneasca 2005-2016
Adrian Alui Gheorghe
9789732330203
480 pagini
An: 2013
Demonii vântului : roman
Polirom
Daniela Zeca, Daniela Zeca-Buzura
9789734691913
240 pagini
An: 2022
Acel Martie
Stefan
Olivia Odăianu
9789731183343
206 pagini
An: 2022
Două ţări insulare, euro-mediteraneene, Republica Cipru, Republica Malta
Rovimed Publishers
Doru Ciucescu
9786060890027
206 pagini
An: 2022
Cvartetul Voces - destinul excelenţei
Junimea
Dan Prelipceanu, Dan Prelipcean
9789733725565
188 pagini
An: 2022
Cum mi-am mâncat masca
Paralela 45
Jan Cornelius
9789734736379
320 pagini
An: 2022
Pasiune simplă,Confesiunea adolescentei
Pandora M
Vasile Zincenco, Madalina Ghiu, Annie Ernaux
9786069785768
208 pagini
An: 2022
Glumind cu moartea : roman
Contrafort
Bashkim Hoxha
9786064516213
122 pagini
An: 2022
Eseuri de altădată
Contrafort
Cornelia Şendroiu
9786064516237
250 pagini
An: 2022
Cum l-a împuşcat Iorga pe Iorga
Vremea
Toma Roman jr, Toma Roman jr.
9786060811299
216 pagini
An: 2022
Demonii vântului : roman
Polirom
Daniela Zeca, Daniela Zeca-Buzura
9789734691913
240 pagini
An: 2022
Opinii sportive
Sport-Turism
Ovidiu Slavu
9786069415078
134 pagini
An: 2024
Lupta cu demonii
Eikon
Stefan Zweig
9786064911308
308 pagini
An: 2024
Despre memorie - Studii originale de psihologie pedagogică
Aius
Stefan Velovan
9786060921691
106 pagini
An: 2024
Matematica si explorarea mediului. Versiune in limba maghiara. Caiet de lucru pentru clasa I
CD Press
Nicoleta Ciobanu, Iliana Dumitrescu, Alina Carmen Birta
9786065283251
88 pagini
Orizontul Trei : roman
Integral
Alexander Hausvater
9786069927328
200 pagini
An: 2024