Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: nedisponibil LEI
Autor(i): Florian Illies
Editura: Polirom
Colecția: BIBLIOTECA POLIROM -> Actual
Anul apariției: 2016
Nr. pagini: 296 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734658640
Categorii: Beletristica, Carte nefolosită, Literatura universala
Traducere din limba germana si note de Vasile V. Poenaru
1913, ultimul an inainte ca secolul s-o ia razna
1913 e anul in care Henry Ford introduce in fabrica sa o linie de asamblare automata, iar Louis Armstrong pune pentru prima oara mina pe o trompeta – si nu oriunde si oricum, ci intr-o scoala de corectie, unde fusese inchis. Charlie Chaplin semneaza contractul pentru cel dintii film al sau, Proust isi incepe marele ciclu dedicat timpului, Stravinski are premiera la originalul si scandalosul balet Sarbatoarea primaverii, iar prima expozitie Armory Show din New York face cunoscute lumea lui Picasso si universul artei abstracte. E inventat drogul ecstasy, e performat primul looping. Discipolul Carl Gustav Jung se desparte de maestrul sau, Sigmund Freud. Tabloul furat al Mona Lisei este gasit si se dovedeste ca a trecut printr-o adevarata aventura de la furt pina la iesirea la lumina. Robert Musil isi incepe Omul fara insusiri cu o informatie gresita, itele pasiunii dintre Alma Mahler si Oskar Kokoschka duc pina aproape de casatorie, Rainer Maria Rilke sufera si le scrie iubitelor sale. Toate aceste personaje si evenimente le regasim in cartea lui Florian Illies, alaturi de ceilalti eroi (sau monstri): Thomas Mann, Hesse, Rodin, Gottfried Benn, Matisse, dar si Hitler, Stalin si Tito.
„Aceasta este luna in care Hitler si Stalin se intilnesc intimplator la o plimbare in parcul Castelului Schonbrunn, Thomas Mann e aproape demascat, iar Franz Kafka mai ca isi pierde mintile din dragoste. O pisica se aciueaza pe canapeaua lui Sigmund Freud. E foarte frig, zapada scrisneste sub picioare... Ernst Ludwig Kirchner deseneaza cocotele din Piata Potsdam. Are loc primul looping. Dar ce folos. Oswald Spengler lucreaza deja la Declinul Occidentului.” (Florian Illies)
„Illies este un cercetator minutios, dar si un bun observator al spiritului unui inceput de secol. 1913: Vara secolului iti da senzatia ca citesti o poveste rupta din realismul magic.” (The Guardian)
„Cartea lui Illies este ideala pentru oricine e interesat de arta, muzica si literatura secolului XX… o lectura irezistibila.” (The Washington Post)
Comandă online 1913. Vara secolului scrisă de Florian Illies, tiparită la editura Polirom face parte din colecția BIBLIOTECA POLIROM -> Actual. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul 1913. Vara secolului nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Oprind timpul in ajunul Primului Razboi Mondial, Florin Illies face, luna cu luna, istoria anului 1913 (anul dinainte ca secolul si lumea sa o ia razna), surprinzind scene din viata celor mai importanti scriitori, pictori, muzicieni, oameni de stiinta sau politicieni ai vremii respective. Illies isi cucereste cititorul prin stilul plin de ironie si de umor, cu ajutorul caruia leaga scene, anecdote sau instantanee de tip fotografic smulse cel mai adesea din spatele scenei pe care personalitatile vremii isi jucau rolul public. Astfel, autorul se strecoara in intimitatea maruntisurilor unor mari vieti pe care le intretaie, telegrafic si totodata contrapunctic, cu descoperirile sau evenimentele care au schimbat la fata lumea.
In 1913. Vara secolului, romanul greu clasabil al scriitorului german Florian Illies, ni se ofera o sectiune in timp, foarte ingenios operata, una care surprinde turbionul modernismului, cu tot ceea ce i-a conferit specificul, dar si alura tensionata, marcata de contradictii, incongruente si foarte adesea de umor. Este vorba despre un timp privilegiat, chiar daca atins deja de simptomele crizei: ultimul an de pace de dinaintea celor doua conflagratii mondiale. Dupa o munca de documentare redutabila, ale carei repere sint ordonate intr-o bibliografie selectiva ce ocupa citeva pagini bune dupa finalul romanului, Florian Illies a (re)compus, pe luni, viata culturala si artistica din metropolele in care s-au dospit germenii modernismului si din care au tisnit vectorii unei arte noi, insolite, radicale. Este vorba despre anul in care Stravinski a compus Le Sacre du Printemps, in care Oskar Kokoschka a pictat-o pe Alma Mahler in nenumarate chipuri, inclusiv in ultracunoscutul Mireasa vintului, in care Robert Musil se apuca de Omul fara insusiri si in care, intre multe altele, Oswald Spengler lucreaza deja la Declinul Occidentului, iar Arnold Schonberg isi ultragiaza contemporanii melomani si incaseaza o palma la scena deschisa. Intr-un stil pe cit de alert, pe atit de erudit, Florian Illies compune, ingenios, un calendar cultural palpitant si pasionant, unul care se citeste in ritmul bestsellerurilor validate prin traduceri sincronizate si care ofera delicii si informatii altfel mai dificil de accesat.
Istoric de arta si jurnalist german dintr-o generatie inca tinara (nascut in 1971), Florian Illies a publicat in 2012 un volum – mai greu incadrabil ca formula prozastica – de reconstituire, ludica si livresca, a atmosferei culturale europene din preambulul Primului Razboi Mondial: 1913. Vara secolului. (…) Exercitiu de arheologie a memoriei si exercitiu ludic deopotriva, cu o respectabila bibliografie in spate (mult mai intinsa decit aceea, „selectiva”, pe care autorul o anexeaza in finalul cartii), 1913. Vara secolului aditioneaza, intr-un puzzle ale carui piese sint dispuse intr-o relativa (dez)ordine, instantanee – variate prin subiect si prin intindere – din existenta unor „personaje” mai mult ori mai putin notorii in epoca, devenite ulterior repere pentru istoria (artistica, intelectuala sau politica) a secolului al XX-lea. Instantaneele sint grupate – dupa o logica de la un punct inainte previzibila – in douasprezece capitole mari, corespunzind celor douasprezece luni ale anului, fiecare precedat de un text rezumativ – alert, jucaus-ironic, cu rol de captatio.
Avind in vedere ca romanul nu este omogen, fiind format dintr-o sumedenie de fragmente, de maxim 2 sau 3 pagini, pe intreg parcursul sau asistam la o manevrare formidabila a personajelor (care nu sint fictive, ci reprezinta artisti, savanti sau oameni politici reali, ce au trait in acea perioada) care sint aduse sistematic sub lupa. Astfel, Illies se transforma intr-un veritabil ghid care ne insoteste atit pe strazile Berlinului, unde cocotele pot fi intilnite la tot pasul, sau prin parcul Palatului Schonbrunn, care reprezinta locul pe care il preferau Hitler si Stalin pentru plimbarea de seara, cit si prin odaile intunecate ale unor scriitori precum Franz Kafka sau Gottfried Benn. Desi cartea este alcatuita exclusiv din fragmente, ea nu ramine nicio clipa la stadiul de colaj. Exista o multime de legaturi care fac textul sa curga natural. Legaturile sint realizate atit pe cale naturala, prin intilniri reale intre personalitati ale vremii la diferite evenimente culturale sau in locuri mai putin protocolare, cit si prin intermediul speculatiilor, autorul aducind in discutie posibilitatea ca doi sau mai multi artisti sa se fi gasit in acelasi loc la un moment dat, sa fi gindit la fel sau sa fi trecut printr-o situatie asemanatoare.
Vara secolului, pe linga biografiile intime pe care le developeaza, musca fotografic si din ceea ce numim intr-un mod egocentric „spiritul epocii”, ne ofera din plin imaginea unui tablou social, gradul de civilizatie (la Berlin, in 1913, functionau peste 200 de cinematografe), preferintele in materie de moda, curiozitati amuzante, fapte abominabile, dar si zbuciumul launtric al protipendadei. Chiar daca au trecut mai bine de o suta de ani, constatam oarecum contrariati ca preocuparile societatii actuale sint aceleasi, temeri si ruminatii comune, aceiasi dusmani imaginari („pericolul tehnicii si mecanizarii”), aceleasi ipohondrii. Coexistau, in ciuda diferentelor ireconciliabile, reticenta fata de nou si explozia experimentului, iata ca „civilizatia spectacolului” nu era doar o scurgere lenta, insesizabila prin istorie, ci o permanenta vorace.
Muntii Înalți ai Portugaliei
Polirom
Yann Martel
9789734660650
304 pagini
An: 2016
Se numește pasiune
Polirom
Alawiya Sobh
9789734652686
256 pagini
An: 2015
Corecţii
Polirom
Jonathan Franzen
9789734635832
552 pagini
An: 2013
Onoare
Polirom
Elif Shafak
9789734635313
392 pagini
An: 2013
Prizonierul cerului
Polirom
Carlos Ruiz Zafon, Carlos Ruiz Zafón
9789734640515
248 pagini
An: 2013
Propriul omului : o legitimitate contestată
Galaxia Gutenberg
Rémi Brague, Dan-Alexandru Ilies
9786306524129
256 pagini
An: 2022
Ceasornicarii : o poveste despre speranţă şi supravieţuire în vremea Holocaustului
Polirom
Cristina Michaela Tache, Harry Lenga, Scott Lenga
9789734690305
352 pagini
An: 2022
Revoltă şi acceptare : eseu despre timpurile noastre
Cetatea de Scaun
Constantin Geambasu, Bronislaw Wildstein, Bronisław Wildstein
9786065375581
434 pagini
An: 2022
Inimă de câine
Cartex
Mihail Bulgakov, Gabriela Abaluta
9786069604212
144 pagini
An: 2022
Despre sentimente
Cartex
Rene Descartes, Lucian Pricop
9786069604151
176 pagini
An: 2022
Pasiune simplă,Confesiunea adolescentei
Pandora M
Vasile Zincenco, Madalina Ghiu, Annie Ernaux
9786069785768
208 pagini
An: 2022
Glumind cu moartea : roman
Contrafort
Bashkim Hoxha
9786064516213
122 pagini
An: 2022
Eseuri de altădată
Contrafort
Cornelia Şendroiu
9786064516237
250 pagini
An: 2022
Cum l-a împuşcat Iorga pe Iorga
Vremea
Toma Roman jr, Toma Roman jr.
9786060811299
216 pagini
An: 2022
Demonii vântului : roman
Polirom
Daniela Zeca, Daniela Zeca-Buzura
9789734691913
240 pagini
An: 2022
Opinii sportive
Sport-Turism
Ovidiu Slavu
9786069415078
134 pagini
An: 2024
Lupta cu demonii
Eikon
Stefan Zweig
9786064911308
308 pagini
An: 2024
Despre memorie - Studii originale de psihologie pedagogică
Aius
Stefan Velovan
9786060921691
106 pagini
An: 2024
Matematica si explorarea mediului. Versiune in limba maghiara. Caiet de lucru pentru clasa I
CD Press
Nicoleta Ciobanu, Iliana Dumitrescu, Alina Carmen Birta
9786065283251
88 pagini
Orizontul Trei : roman
Integral
Alexander Hausvater
9786069927328
200 pagini
An: 2024