Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 58,22 LEI
Autor(i): Emil Brumaru
Editura: Polirom
Colecția: OPERE -> Emil Brumaru
Anul apariției: 2014
Nr. pagini: 544 pagini
Tip copertă: cartonata
ISBN: 9789734632350
Categorii: Biografii / Memorialistica, Carte nefolosită
Prefata de Ioana Parvulescu
Volumul reuneste texte aparute in Suplimentul de cultura si in Romania literara, la care Emil Brumaru a avut de-a lungul timpului rubrici permanente, precum si un jurnal inedit, din perioada in care autorul a locuit la Dolhasca. Eseurile, corespondentele, prozele si jurnalul, toate reflecta extraordinarul talent literar al scriitorului. Prin stilul direct, inconfundabil, dar foarte sensibil, Emil Brumaru da dovada de multa maiestrie si in proza, iar Dumnezeu se uita la noi cu binoclul, care incheie seria de opere, este o carte ce nu trebuie sa lipseasca din nici o biblioteca.
„Publicistica lui Emil Brumaru, strinsa in acest volum, nu este decit una dintre multele masti ale poeziei lui, este poezie undercover, indiferent de tema aleasa, iar gazetarul este, la rindul lui, poet sub acoperire. In pagina de revista, semnatarul articolelor traieste intr-un univers plin de personaje pitoresti, de prieteni trainici, iar daca acestia sint din viata reala sau din carti, daca ii cunoaste personal sau din auzite sint lucruri secundare. Oricit de diferite ar fi, articolele lui Emil Brumaru au macar doua caracteristici comune, esentiale: intimitatea si nevoia de interlocutor. Intimitate inseamna aici confesiune, reverie, amintire, atingere a cite unei miini livresti, intinse de dincolo de coperta cartii. Intimitate inseamna scrisoare mai mult sau mai putin mascata – ce spatiu mai intim poate exista decit un plic plin de cuvinte?” (Ioana Parvulescu)
„Undeva intre Leonid Dimov si Serban Foarta, Emil Brumaru e un jongleur si un performer al versificatiei. Pe de alta parte si in prelungita consonanta cu aceia, el aplica acest mecanism retoric asupra unei materii care, in loc sa fie «lirica», vaga, abstracta, e concret-descriptiva si bogat-epica, plina de materialitate obiectuala si populata de personaje «ca de proza», prinse in «actiuni» fanteziste, amuzante, cuceritoare. Manierismul formal se dovedeste un paravan pentru relansarea poeziei ca structura mixta, lirica, dar si – obligatoriu! – narativa, apta sa construiasca pe spatii mai largi, refuzind sa se mai consume in fractiunea de secunda a sugestiei, a sensului inexprimabil, care luceste scurt si dezamagitor.” (Ion Bogdan Lefter)
Comandă online Opere IV. Dumnezeu se uita la noi cu binoclul la 58,22 lei scrisă de Emil Brumaru, tiparită la editura Polirom face parte din colecția OPERE -> Emil Brumaru. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Opere IV. Dumnezeu se uita la noi cu binoclul nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Ati spus, la un moment dat ca, atunci cind erati indragostit, era mai usor sa scrieti. Scriitorii spun ca le vin cuvintele mai usor cind sufera, cind sint tristi. Eu cu teoria asta nu am fost de acord niciodata. Si chiar, pe bune, nu scriu pe suferinta. Cind suferi, suferi, nu-ti mai vine a scrie si aici m-am delimitat de foarte multi scriitori. Nu trebuie sa fii trist, sa bei. Scrisul in sine este o mare bucurie: sa scrii, sa-ti vina versuri.
In volumul al patrulea (continind tabletele din Romania literara si din Suplimentul de cultura), Brumaru isi muta apucatura din privat in public, comitind, cu sistema, sute de glose care, in fond, nu sint decit niste frumoase (si, deci, superlativ gratuite) poeme in proza. Cita vreme nimeni nu-i zice nimic despre ele, totul e bine. Cind un alt critic, Nicolae Manolescu, il trage de mineca (pp. 362 - 363), proteicul scriitor se imbufneaza tandru si se intoarce la uneltele lui de poet pursinge. E prea delicat ca sa joace un joc cu reguli explicite. Dupa ce-l veti fi descoperit pe acest Emil Brumaru, puteti sa-i cititi si volumele de versuri. Va veti atasa de ele cu franchete si neidolatru.
Asa cum scrie Ioana Pirvulescu in prefata cartii, aceste texte publicistice sint, de fapt, poezie undercover, poeme in proza, in stilul inconfundabil al unui mare poet. Alaturi de Serban Foarta – cu care, de altfel, a si semnat un volum la un moment dat (O bruma de paiete si confetti, 2007) –, Emil Brumaru face parte din categoria virtuozilor, a poetilormagicieni ai limbajului, in cazul carora se impune, inaintea discursului critic, contactul direct cu textele, savurarea nemediata a poemelor. Nu intimplator, Ioana Pirvulescu – responsabila paginii din Romania literara care continea rubrica lui Emil Brumaru – povesteste, in prefata, ca a auzit prima data poeme semnate de Brumaru in facultate – invitata fiind la masa –, in timp ce savura un... desert. Poemele lui Brumaru sint, in felul lor, un „desert” poetic, plin de savoare, de inventivitate a imaginilor si de umor. Comparatia cu Serban Foarta poate merge mai departe, in sensul ca amindoi sint poeti ludici si foarte prolifici – o prolificitate care, insa, nu face niciodata rabat de la calitate. Altfel, inventivitatea lor lingvistica iesita din comun merge in directii diferite, la Emil Brumaru e conotata erotic in permanenta si urmeaza mai degraba „legi” oniric-suprarealiste à la Dimov, in timp ce Serban Foarta mizeaza mai mult pe jocurile de cuvinte si permutarile de limbaj.
[…] unul dintre poetii romani contemporani de prim plan, de o originalitate care nu doar frapeaza, ci si contrariaza, iar pe unii pudibonzi sau imbatriniti in rele ii scandalizeaza. Prefata acestui al patrulea volum, cu un titlu cam pretios, dar sugestiv – Poezie undercover –, semnata de Ioana Pirvulescu, este nu atit un text critic, analitic, cit mai ales o confesiune de cititor rafinat. Ideea e ca publicistul Emil Brumaru este nimeni altul decit poetul Emil Brumaru „sub acoperire”. Si intr-adevar, in toate cele trei cicluri ale volumului – doua continind texte publicate in Romania literara si Suplimentul de cultura, iar al treilea fiind Jurnalul de la Dolhasca, de fapt un fals jurnal din perioada de tinerete, cind Brumaru a functionat acolo ca medic – publicistul si diaristul sint„masti” ale aceleiasi fete: Poetul. Primul si cel mai banal lucru ce se poate spune despre textele care au constituit substanta rubricilor sustinute de-a lungul deceniilor in cele doua publicatii pomenite si reunite acum in volum e ca sintpoeme in proza. Ele fac, asa-zicind, corp comun cu lirica autorului, dar si cu notatiile din Jurnalul de la Dolhasca, topos intrat in literatura, datorita lui Emil Brumaru, in chip de Rezervatie Naturala de Ingeri. Vreau sa spun ca toate au aceleasi teme si obsesii si acelasi „parfum divin si nerusinat…”.
Un eveniment, cred, este aparitia volumului IV din Opere de Emil Brumaru, cuprinzind publicistica (anii ’80-’90-2000) destul de putin cunoscuta, uneori surprinzatoare, a marelui poet al intimitatii, cu niste excelente portrete din cei mai „publici” ani ai epocii noastre.
Dulapul Indragostit
Cartea Romaneasca
Emil Brumaru
236 pagini
An: 1980
Ilustraţia, arta interpretării : Pelerinaj la Beethoven de Richard Wagner
Creator
Aurelia Stoie Mărginean
9786060297666
70 pagini
An: 2024
Eugen Negrici, critic şi istoric literar
Limes
Adriana Chioaru
9786067997095
276 pagini
An: 2024
Showman : din culisele invaziei care a zguduit lumea şi care a făcut un lider din Volodimir Zelenski
Bookzone
Simon Shuster
9786303051970
416 pagini
An: 2024
Roca
Neverland
George Coca Lob, George Coca-Lob
9786303070131
203 pagini
An: 2021
Supravieţuitorii
Hasefer
Andrei Craciun, Vlad Stoicescu
9789736305252
147 pagini
An: 2023
Invatam sa numaram. Metode eficiente
Lizuka Educativ
9786306570263
48 pagini
An: 2024
Invatam literele. Exercitii grafice
Lizuka Educativ
9786306570256
48 pagini
An: 2024
Impreuna la gradinita. Povestiri si poezii pentru prescolari zglobii!
Lizuka Educativ
Tatiana Tapalaga
9786306570249
32 pagini
An: 2024
Preadolescentul şi adolescentul cu ADHD : 11-25 de ani,ghid practic pentru părinţi
Lizuka Educativ
Donatella Arcangeli
9786306570232
160 pagini
An: 2024
Opinii sportive
Sport-Turism
Ovidiu Slavu
9786069415078
134 pagini
An: 2024