![365mag.ro](https://www.365mag.ro/365mag.ro/img/logo_365mag_nobg.png)
Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 4,00 LEI
Editura: Doxologia
Anul apariției: 2010
Nr. pagini: 50 pagini
Categorii: Ortodoxie, Religie, Crestinism
Părinţii Bisericii au rânduit ca Postul Mare să ţină şapte săptămâni, din care şase să fie destinate pregătirii prin post, pocăinţă şi rugăciune pentru Sfânta Euharistie, iar Săptămâna Mare să fie axată exclusiv pe retrăirea duhovnicească a ultimelor zile din viaţa pământească a Mântuitorului nostru Iisus Hristos, a Patimilor şi suferinţelor Sale. începând cu Duminica Floriilor, în fiecare seară până în Sâmbăta Mare, se săvârşesc Deniile, slujbe speciale, menite să pregătească mai intens sufletul pentru slăvita zi a învierii. în timpul Vinerei Mari creştinii trăiesc într-o dramatică tensiune duhovnicească cuvintele articolului din Crez: „Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat” iar Slujba Prohodului reprezintă chiar slujba de înmormântare a Mântuitorului.
Editura Doxologia ne oferă o ediţie nouă a acestei slujbe despre care teologul rus Serghei Bulgakov spunea că este „cea mai frumoasă creaţie liturgică bisericească şi geniul creaţiei liturgice ortodoxe”. Datorită desăvârşitei smerenii a scriitorilor de imne liturgice, originea exactă a Prohodului este încă incertă. Printre autorii probabili sunt enumeraţi Sfântul Ioan Damaschin (sec. VII), Sfântul Theodor Studitul sau Cuviosul Iosif Melodul de la Mănăstirea Studion (sec. IX), din Constantinopol; mai nou, sunt voci care afirmă că autorul real ar fi Filotei Kokinos, iar slujba Prohodului ar fi fost inclusă în Triod în jurul secolului al XIV-lea. Indiferent de identitatea sfinţitului autor al Prohodului Domnului nostru Iisus Hristos, semnificaţia acestei slujbe-poem liturgic nu poate fi deplin înţeleasă decât de cel care a trăit zilele Postului Mare ca pe o îmbrăcare progresivă în Hristos „pentru a participa încă şi mai deplin la Patima Sa şi a ieşi împreună cu El din mormânt, biruind asupra răului şi a morţii şi iradiind de comuniunea Dumnezeirii Lui” (Makarios Simonopetritul).
Versurile celor trei stări care alcătuiesc Prohodul ne poartă prin întreaga bogăţie de învăţături dogmatice a Bisericii. Importanţa teologică rezidă în prezentarea liricizată a dogmelor fundamentale ale Biseriici prin prisma Patimei şi a îngropării Mântuitorului. „S-a schimbat făptura prin ale Tale patimi, căci cu Tine au pătimit toate câte sunt, ţiitor a toate cunoscându-Te” (Prohodul, Strofa 22, Starea I). „în mormânt nou Te-au pus, înnoind, Hristoase, firea oamenilor, prin învierea Ta” (24, Starea I). „Palme şi loviri I S-au dat lui Hristos peste faţă, Celui ce cu mâna Sa pe om a plăsmuit” (57, Starea a II-a). „Nu Te-ai despărţit de-al Părintelui sân, Milostive, chiar binevoind a lua chip de muritor (44, Starea a II-a). „Nu mai plânge Maică; pe Adam şi Eva, ca să-i slobod, Eu sufăr” (25, Starea a III-a).
E bine să avem cu toţii această carte fiindcă nu ne va fi de folos să o citim doar la Denia din Vinerea Mare. Denia Prohodului este mai mult decât manifestarea solidarităţii noastre la Patimile, moartea şi îngroparea Mântuitorului Iisus Hristos. Participarea la Prohod implică împreună-pătimirea noastră cu Cel care a îmbrăcat haina smereniei, sărăcindu-Se pe Sine pentru a-l îmbogăţi pe om cu îndumnezeirea. Mai mult, în cântările Prohodului jelim însăşi neputinţa şi nimicnicia noastră fiindcă Hristos S-a coborât pentru a împlini canonul lui Adam – părintele nostru. Creştinii îşi plâng propria lor neputinţă şi moarte sufletească. Căci a fost nevoie ca Cel care este împăratul slavei şi Domnul puterilor să primească moarte de rob: „Nici chip n-ai avut, nici frumuseţe, când pătimeai Doamne” (33, Starea a II-a). Să plângem propria noastră fire vicleană şi ucigaşă de Dumnezeu căci prin păcatele noastre mărturisim că suntem neam cu cei ce L-au răstignit dar suntem împărăţie aleasă prin pocăinţă, mărturisire şi împărtăşire din Trupul şi Sângele Celui a Cărui moarte dezrobitoare o cântăm.
Comandă online Prohodul Domnului la 4,00 lei, tiparită la editura Doxologia în anul 2010 cu un număr de 50 pagini. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Prohodul Domnului nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Biserica Ortodoxa Romana - Buletinul Oficial al Patriarhiei Romane, Nr. 6/1973
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române
200 pagini
An: 1977
Mitropolia Olteniei - Revista oficiala a Arhiepiscopiei Craiovei si a Episcopiei Rimnicului si Argesului, Nr 5
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române
I. P. S Nestor
140 pagini
An: 1984
Biserica si Scoala impreuna pentru viitor
Paradigme
Mirela Oanea
101 pagini
An: 2005
Patriarhul Justinian Marina. Parintele sufletesc al neamului romanesc - culegere de articole -
Bibliostar
152 pagini
An: 2013
Mitropolia Olteniei - Revista Arhiepiscopiei Craiovei si a Episcopiei Ramnicului, Nr. 9-12/2002
Mitropolia Olteniei
180 pagini
An: 2002
Urmarea lui Hristos
Bucuresti
Toma de Kempis
172 pagini
An: 1991
David - pentru tinerii credinciosi
GBV România
G. Andre
97 pagini
An: 1991
What Did I Do Wrong? What Can I Do Now?
Bethany House Publishers
William Backus
172 pagini
An: 1990
Biserica Ortodoxa Romana - Buletinul Oficial al Patriarhiei Romane, Nr. 6/1973
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române
200 pagini
An: 1977
Relatiile dintre Biserica Ortodoxa si Bisericile Vechi Orientale din anul 1964 pana in anul 2001
Sitech
Ion Gradincea
334 pagini
An: 2004
Orientalia mirabilia, Volumul I
Stiintifica si Enciclopedica
Constantin Daniel
290 pagini
An: 1976
Urmarea lui Hristos
Bucuresti
Toma de Kempis
172 pagini
An: 1991
David - pentru tinerii credinciosi
GBV România
G. Andre
97 pagini
An: 1991
What Did I Do Wrong? What Can I Do Now?
Bethany House Publishers
William Backus
172 pagini
An: 1990
Biserica Ortodoxa Romana - Buletinul Oficial al Patriarhiei Romane, Nr. 6/1973
Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române
200 pagini
An: 1977