Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 25,00 LEI
Autor(i): TATIANA TOLSTAIA
Editura: Curtea Veche
Colecția: Byblos
Anul apariției: 2006
Nr. pagini: 304 pagini
ISBN: 973-669-226-4
Categorii: Beletristică și critică
Peisajul magic al basmelor ruseşti şi realitaţile stranii ale luptei pentru supravieţuire constituie fundalul cautarii de sine şi aventurilor tanarului Benedikt, in aceasta antiutopie proiectata undeva in viitor, la vreo doua sute de ani dupa o explozie nucleara.
Moscova se afla intr-o noua Epoca de Piatra. şoarecii reprezinta sursa de hrana şi moneda de schimb, iar birocraţia şi tirania sunt in floare. Benedikt lucreaza ca scrib, copiind manuscrise atribuite unui singur om, dictatorul aflat la putere. Descoperind gustul pentru lectura, ajunge sa ucida pentru a mai citi o Carte. şi peste tot şi toate planeaza umbra Zatului, creatura deopotriva infricoşatoare şi misterioasa, a carei identitate se ghiceşte (sau nu?) in final.
"O capodopera postmoderna de talia Sufletelor moarte de Gogol şi a Focului palid de Nabokov."
Times Literary Supplement
"Zatul are cate ceva din toate: este deopotriva brutal şi generos, particular şi universal, sumbru şi ilar, clasic şi absolut inedit."
Jonathan Safran Foer
"Tragic şi amuzant, tulburator şi plin de speranţa, Zatul este un excepţional şi temerar portret al Rusiei, o naţiune ce poarta blestemul conducatorilor sai şi binecuvantarea literaturii. Tatiana Tolstaia este una dintre aceste binecuvantari."
Gary Shteyngart
Stranepoata a lui Lev Tolstoi, Tatiana Tolstaia s-a nascut la Sankt Petersburg in 1951. A absolvit cursurile Universitaţii din acelaşi oraş in 1974 şi a urmat o cariera academica internaţionala, predand şi ţinand conferinţe la universitaţi de prestigiu precum Princeton şi Colegiul Skidmore din Statele Unite. Este deţinatoarea unei burse din partea National Endowment for the Arts şi a doua importante premii literare ruse. Scrierile sale au aparut in The New Yorker, New York Review of Books, New Republic şi alte publicaţii majore. Este autoarea a doua volume de povestiri, a unui roman, Zatul, precum şi a unui volum de eseuri, Copiii lui Puşkin. In prezent, Tatiana Tolstaia locuieşte la Moscova.
"Vitalitatea exploziva a imaginaţiei Tatianei Tolstaia şi ludicitatea debordanta o plaseaza pe acea unica descendenţa de autori satirici şi suprarealişti care se intinde de la Gogol pana la Bulgakov."
New York Times Book Review
Comandă online Zatul la 25,00 lei scrisă de TATIANA TOLSTAIA, tiparită la editura Curtea Veche face parte din colecția Byblos. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Zatul nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Pierderea civilizaţiei dupã un dezastru nuclear care a distrus o mare parte resursele sau arhivele de cunoștinţe achiziţionate de umanitate de-a lungul întregii ei istorii. Ne aratã vulnerabilitatea dezvoltãrii noastre –câţi știm de fapt cum funcţioneazã chiar și lucrurile elementare din viaţa noastrã astfel încât sã le putem re-crea singuri ? Astfel, societatea se regãsește brusc într-un stadiu apropiat de neolitic (regresia limbajului este semnificativã –nici mãcar noţiunea de cal nu este accesibilã). Tatiana Tolstaya construiește aceastã lume post-apocalipticã pe tot felul de detalii simpatice (coerenţa unei astfel de lumi nu este punctul forte al cãrţii, dar pânã la urmã nici nu e necesarã pentru cã romanul este totuși unul metaforic): șoarecii sunt principala hranã (și monedã de schimb), focul e ceva mistic (și o metodã de abuz de putere pentru fochiști –oricum abuzul de putere pare sã fie unul dintre cele mai larg rãspândite scopuri în viaţã); mai sunt și “urmãrile” (mutaţiile genetice –unele foarte amuzante, mi-a plãcut personajul care avea urechile la subraţ așa cã îţi poţi da seama când trage cu urechea pentru cã e nevoit sã ridice braţele -și acestea sunt metafore, moduri de a reflecta monstruozitatea interioarã sau trãsãturile personajelor pe care ele încearcã sã le ascundã de ceilalţi, ca și cum viaţa interioarã, neavând instrumentele verbale necesare pentru a se exterioriza, se manifestã prin aceste excrescenţe fizice care dintre care mai bizare). Dupã o "mezalianţã" (cãsãtoria cu Olenka, care se dovedește a fi fiica Sanitarului șef : “Sanitarii” sunt "organele" de teroare, ei te înhaţã imediat ce bãnuiesc cã dosești vreo carte -cãrţile sunt interzise, monopolul cunoașterii este cea mai puternicã armã a totalitarismului), Benedikt este mutat brusc din izba lui sãrãcãcioasã într-o vilã luxoasã, unde principala activitate este halitul (și nu de șoareci, ca înainte, ci de tot felul de bunãtãţi). Pentru a-și ocupa timpul cu ceva (acum nu mai are nevoie sã munceascã), Benedikt dã iama în bibliotecã (pânã la urmã apanajul Sanitarului șef este deţinerea unei biblioteci bogate) și devine dependent de cãrţi (din nefericire la un nivel relativ superficial și nediscriminativ –aceastã sete aparentã de cunoaștere nu îl face sã-și doreascã progresul personal și al societãţii în general, ci, dimpotrivã, îl îndeamnã sã adopte cu frenezie rolul de ajutor al socrului sanitar pentru a vâna potenţiali deţinãtori de cãrţi, perpetuând astfel sistemul totalitar aberant și tiranic a cãrui existenţã depinde de menţinerea maselor în starea lor de ignoranţã și teroare). Intrucât ajunge sã nu mai aibã victime potenţial ascunzãtoare de cãrţi, Benedikt se lasã influenţat de Sanitarul șef pentru a se implica împreunã cu acesta în rãsturnarea de la putere a lui Fiodor Kuzmici ca sã punã mâna pe cãrţile acestuia, fãrã nici un alt fel de scop revoluţionar cu privire la îmbunãtãţirea condiţiilor existenţei oamenilor din oraș. Oricum, la final Benedikt tot nu gãsește (cum e și de așteptat) cartea care sã îl înveţe cum sã trãiascã (i-a venit lui o idee cum cã ar exista așa ceva). Deși cãrţile te ajutã sã pãstrezi cunoștinţele și lucrurile descoperite de-a lungul civilizaţiei, ele nu îţi pot spune cum sã-ţi trãiești viaţa și ce decizii sã iei ; pânã la urmã acestea depind de felul de persoanã care ai devenit și, deși cãrţile îţi pot influenţa dezvoltarea personalã, ele nu oferã o reţetã perfectã despre cum sã-ţi trãiești viaţa. Si te mai și gândești cã pânã la urmã dacã o carte nu este creatã ca o reflecţie naturalã a stadiului de evoluţie la care a ajuns societatea, atunci ea nu poate fi de mare ajutor cãci nu acoperã diferenţa de dezvoltare, ci, dimpotrivã, dã naștere la neînţelegeri și poate avea efecte chiar contrare intenţiei sale iniţiale. Oricum mâncãrimea asta mentalã pe care o simte Benedikt, melancolia lui, faptul cã râvnește la "altceva", în cãutarea unei soluţii pentru un disconfort existenţial, sentimente care de altfel sunt salutare pentru cã ar trebui sã constituie motorul schimbãrii, sunt încã percepute negativ sub forma fantasticã, superstiţioasã a faimosului și ameninţãtorului zât, creaturã imaginarã care vine sã exprime o realitate ce nu-și gãsește o formulare verbalã pentru a o încadra în spaţiul psihologic al acestor fiinţe primitive.
Idele lui martie
Curtea Veche
Thornton Wilder
973-669-054-7
280 pagini
Scrisorar
Curtea Veche
Mihail Siskin
9786065883369
352 pagini
An: 2012
Kathie și hipopotamul
Curtea Veche
Mario Vargas Llosa
9786065880702
264 pagini
An: 2010
Nicoara Potcoava, Editie 1959
Tineretului
Mihail Sadoveanu
433 pagini
An: 1959
Cintecul iubirii
Tineretului
Liviu Rebreanu
264 pagini
An: 1960
Intre rai si pamant
Litera
Nora Roberts
366 pagini
An: 2019
Structuralismul
Editura pentru Literatura Universala
Virgil Nemoianu
206 pagini
An: 1967
Repere culturale australiene
Eikon
Elena Florea
112 pagini
An: 2012